Přijatelou regulaci PHmax pro základní a střední školy, kterou schválila vláda, ovlivnila loňská stávka ve školství

Hned na prvním jednání po listopadovém stávkovém protestu ve školství ministr M. Bek slíbil představitelům školských odborů F. Dobšíkovi a M. Seidlové, že nechá zpracovat analýzu skutečného využití tzv. PHmax.

Úprava  maximálního počtu vyučovacích hodin hrazených ze státního rozpočtu na základních a středních školách a konzervatořích (PHmax) na 95 % původních hodnot, je tedy výsledkem jednání a dohod školských odborů a asociací, které následovaly po mohutné stávce v českém regionálním školství. Nebýt tohoto  protestu, který vyhlásily školské odbory, na stole by dnes rozhodně nebyl přijatelný kompromis.

Původní záměry ministerstva školství vážně znemožňovaly dělit třídy v potřebné míře a narušovaly tolik potřebnou tademovou výuku žáků. I to bylo důvodem, proč se do stávky aktivně zapojili  samotní studenti středních škol. Přijatá úprava nakonec nebude mít žádný vliv na rozsah přímé pedagogické činnosti, která zůstane zachována ve stávajícím rozsahu.   

Školské odbory podmiňovaly úpravu PHmax tím, že se snížení nedotkne malotřídek a malých škol. „V tomto nám ministerstvo vyhovělo plně pouze u dvoutřídních škol, kde k redukci nedojde. Pokud by se v praxi ukázalo, že je ohrožena existence některých malých škol, budeme spolu s Asociací ředitelů základních škol navrhovat okamžité řešení,“ uvedl František Dobšík, předseda ČMOS pracovníků školství.

Jana Kašparová