Asociace ředitelů základních škol České republiky: Nedostatečná informovanost o změnách ve školství
Ve dnech 8. – 10. 10. 2025 proběhla v Milovech 62. valná hromada Asociace ředitelů základních škol České republiky. Její závěry jsou součástí této tiskové zprávy.
1. Financování nepedagogických pracovníků a ONIV
AŘZŠ ČR s politováním konstatuje, že jde o další reformu šitou „horkou jehlou“. Na přípravu převodu financování NPZ a ONIV pod zřizovatele nemají školy ani zřizovatelé dostatek času.
V této souvislosti AŘZŠ ČR opětovně upozorňuje na to, že převodem financování ostatních neinvestičních výdajů pod zřizovatele ztrácí stát možnost ovlivňovat rovný přístup ke vzdělávání a že „nůžky“ mezi jednotlivými školami se budou ještě více rozevírat.
AŘZŠ ČR požaduje, aby školám byla na platy nepedagogických pracovníků na rok 2025 uhrazena plná výše plánovaných výdajů, tedy včetně nynějšího ponížení o 5%.
2. Revize RVP ZV
Modelové vzdělávací programy jsou v současné podobě pro školy prakticky nepoužitelné. Jsou stále ve fázi pilotního ověřování, ale již nyní se ukazuje, že jejich struktura neodpovídá reálným podmínkám škol. Valná hromada doporučuje MŠMT:
- přepracovat modely podle pilotních ŠVP tak, aby byly srozumitelné a prakticky využitelné,
- doplnit metodickou podporu včetně vzorových učebních plánů, podpůrných materiálů a příkladů dobré praxe,
- zajistit provázanost s očekávanými výsledky učení, kompetencemi a gramotnostmi,
- umožnit školám připomínkování finálních verzí modelových ŠVP,
- zajistit bezplatná školení pro školy bez zapojení komerčních organizací,
- co nejrychleji vytvořit elektronický systém, ve kterém školy budou moci vytvářet své ŠVP.
3. Podpůrné pozice ve školství - školní psychologové, speciální a sociální pedagogové
Pedagogická veřejnost je o zavádění těchto pozic nedostatečně informovaná, což mnohdy způsobuje zmatek. AŘZŠ ČR požaduje stanovení přesných podmínek pro tyto pozice, a to včetně platových.
Provázanost těchto pozic u škol do 180 žáků s podpůrným opatřením číslo tři považuje AŘZŠ za chybnou.
AŘZŠ podporuje intenzivní spolupráci s PPP a SPC v této oblasti.
4. Výkaznictví
Současnou podobu systému sběru dat považuje AŘZŠ ČR za nevyhovující a zastaralou. Podporujeme důslednou digitalizaci a modernizaci celého systému.
5. Vymahatelnost školní docházky
Školy se stále častěji dostávají do situace, kdy je u některých žáků velmi obtížné vymáhat plnění povinné školní docházky. Přestože Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR vydalo aktualizované metodické doporučení k prevenci a postihu záškoláctví, jeho praktická účinnost je omezená.
Valná hromada žádá MŠMT o:
- vytvoření závazného mechanismu spolupráce mezi školami a dalšími subjekty,
- sjednocení postupů všech zapojených institucí (OSPOD, PČR, …), a to napříč ČR,
- zajištění rychlé reakce v případech ohrožení práva dítěte na vzdělávání.
6. Zápisy do 1. tříd, přestupy na víceletá gymnázia
Školy se až 1. září s jistotou dozvídají, kolik žáků nastoupí do první, šesté třídy, což vede ke komplikacím při organizaci výuky. AŘZŠ pro tyto případy navrhuje vytvoření jednotné evidence („zápisového lístku“).
7. Podpora nadaných, talentovaných žáků
AŘZŠ ČR považuje za chybu nedostatečnou podporu nadaných, talentovaných žáků, a to včetně alokace finančních prostředků na potřebné aktivity v této oblasti.
8. Další vzdělávání pedagogických pracovníků
AŘZŠ navrhuje, aby další vzdělávání pedagogických pracovníků týkající se implementace revize RVP (např. anglického jazyka, formativního hodnocení a pod.) bylo v rámci státních institucí (např. NPI) bezplatné.
9. Vyučovací povinnost ředitelů základních škol
AŘZŠ ČR i nadále trvá na zrovnoprávnění přímé vyučovací povinnosti ředitelů základních škol vzhledem k přímé vyučovací povinnosti ředitelů ostatních škol.
O Asociaci ředitelů základní škol (AŘZŠ)
AŘZŠ je profesní organizace, sdružující především (ale nejenom) řídící pracovníky v základním školství. Členy mohou být fyzické i právnické osoby (školy jako instituce). AŘZŠ si klade za cíl propojovat profesní problematiku školského managementu s problematikou pedagogů z terénu. AŘZŠ je aktivním členem Unie školských asociací ČR (CZESHA) a podílí se na modelování kontinuálního systému vzdělávání od předškolního až po maturitní či vyšší odborné vzdělání.
AŘZŠ sdružuje v současné době více než 450 ředitelů základních škol. Většina z nich se schází 2x ročně na valných hromadách nebo na krajských konferencích. Nejde tedy pouze o formální klikání nebo lajkování na Facebooku.
Ředitelé sdružení v AŘZŠ zastupují přes 9 000 učitelů svých škol. AŘZŠ je dlouhodobým, spolehlivým a konstruktivním partnerem těm organizacím, které jednají korektně. Nehájí pouze zájmy ředitelů, ale snaží se působit ve prospěch celého českého školství.
