Doporučení OSN pro učitelskou profesi

Panel OSN na vysoké úrovni o učitelské profesi publikoval soubor doporučení adresovaných všem vládám. Cílem těchto doporučení je posílit učitelskou profesi.

Tento Panel byl svolán generálním tajemníkem OSN s cílem reagovat na rostoucí nedostatek učitelů na celém světě. Generální tajemník António Guterres řekl, že ve světě zasaženém dramatickými změnami a výzvami je třeba, abychom se soustředili na podporu vzdělávání. To ale není možné bez dostatečného počtu kvalifikovaných učitelů. V současnosti se však potýkáme s nedostatkem učitelů na celém světě. Mnohým učitelům se také nedostává dostatečné podpory, počáteční kvalitní přípravy nebo možností dalšího rozvoje, aby mohli dostát požadavkům, které na ně vzdělávací systémy kladou.

Členy Panelu OSN na vysoké úrovni o učitelské profesi jsou ministři školství, bývalí prezidenti, akademičtí pracovníci, zástupci občanské společnosti, učitelé, studenti a jejich svazy.

Dne 26. února 2024 tento Panel vydal soubor 59 doporučení, která by měla vést k řešení nedostatku učitelů a zajistit, že se posílí atraktivita učitelské profese.

Doporučení by se dala podle svých témat rozdělit do hlavních skupin:

  • Platy, pracovní podmínky a jistota zaměstnání

Je třeba zajistit dostatečně atraktivní platy učitelů, a to tak, aby byly na stejné úrovni jako platy jiných profesí se srovnatelnou úrovní vzdělání.

  • Profesní příprava a další profesní rozvoj

Klíčová je kvalitní pregraduální příprava a možnosti dalšího profesního rozvoje a vzdělávání.

  • Témata týkající se genderu, rovnoprávnosti a diverzity

Pracovní prostředí by mělo být inkluzivní, bezpečné, nediskriminační.

  • Sociální dialog a kolektivní vyjednávání

Učitelé a jejich odbory by měli být spolutvůrci vzdělávacích politik a podílet se na rozhodování o těchto politikách.

  • Technologie a budoucnost práce v sektoru vzdělávání

Prioritou je budovat vztah mezi učiteli a jejich studenty, což mimo jiné znamená i to, že učitelé by měli mít autonomii v rozhodování o tom, jaké technologie nejlépe doplní výuku a výukové materiály.

  • Financování vzdělávání

Panel apeluje na vlády, aby zajistily dostatečné financování vzdělávání a aby investice do vzdělávání byly udržitelné a nepadly za oběť škrtům a úsporným opatřením.