Maturita by měla zůstat certifikační zkouškou

Debatu o podobě letošních maturit a termín návratu studentů do lavic řešili poslanci. Diskuzi vyvolaly protichůdné návrhy premiéra a ministra školství. Robert Plaga ve Sněmovně představil konečnou podobu maturit, jež s úřední variantou, které chtěl v Česku otevřít dveře premiér Andrej Babiš, nepočítá. Za krajní možnost ji považuje i předseda školských odborů František Dobšík. 

  • Pane předsedo, když odhlédneme od toho, kdo a v jaké situaci úřední maturitu navrhl, nebylo by to řešení pro určitou skupinu maturantů?

Za předpokladu, že by se pro ni mohli rozhodnout dobrovolně. Nemyslím tím gymnazisty, ale spíš studenty zdravotnických oborů, kteří opět pomáhají v nemocnicích. Úřední maturitu považujeme opravdu za krajní možnost. Tady musí odborníci posoudit, jestli jsou ty úlevy, které pan ministr Plaga prezentoval právě pro tyto studenty, dostačující. Maturita obecně je pojímána jako certifikační zkouška a musí splňovat určitý standard, který je nastaven jak didaktickými testy, tak na určitých typech škol hlavně odborností. Určitě se o tom ještě povede debata, ale podle mého názoru stát vyšel maturantům vstříc těmi zmíněnými úlevami.

  • Není ta debata o maturitách částečně protichůdná?

Myslím to tak, že na jednu stranu nevěříme, že učitelé těch 13 let učili žáky dostatečně kvalitně, ale současně říkáme, že ten poslední složitý rok distanční výuky učili dostatečně dobře na to, aby studenti složili maturitu. Je pravda, že tohle je škola od školy. Podobné podněty se k nám také dostaly. Rozdíly v úrovni distanční výuky jsou propastné, někde školy odvedly velký kus práce, ale někde se s tím prostě nedokázaly poprat. Třeba jenom kvůli tomu, že distanční výuka nebyla možná z technických důvodů. Ale pořád si stojím za tím, že maturita je certifikační zkouška a část z ní by měla být nepodkročitelná pro všechny školy.

  • Proč se letošní maturity řeší takřka na poslední chvíli a proč podle vás do takto odborné debaty vstupuje premiér?

My jsme se v tom začali angažovat v listopadu 2020, nějaké podněty přišly ze školského výboru Sněmovny, ale z nějakého důvodu se tento problém na ministerstvu pořád posouval. Asi se nepočítalo s tím, že ta epidemická situace bude takhle špatná. Pan premiér ve svém návrhu de facto reagoval na iniciativu studentů.

  • Debaty nad podobou maturit podle slov ministra Plagy nekončí a údajně je stále prostor pro zlepšení. Co si o tom myslíte vy?

Myslím, že u maturit by se měla hlavně zachovat linie certifikační úrovně. Jak to bude potom diferencovaně probíhat na školách, to už je v rukou ředitelů.

  • Jak to vidíte s návratem dětí do škol?

My jsme byli optimisté, bohužel jsme o ten náš optimismus na konci února přišli. Předpokládám, že pokud se opět situace nezhorší, tak po Velikonocích bychom mohli očekávat postupný návrat žáků do bezpečných škol. Něco se už začalo připravovat na krizovém štábu. Jsme rádi, že se rozběhlo očkování učitelů a dalších nepedagogických pracovníků. Rovněž nás těší, že je o něj velký zájem. Z terénu k nám doléhají informace, že by bylo ideální, aby se děti testovaly doma a do škol přicházely až s negativním testem.

Celý rozhovor s předsedou školských odborů byl zveřejněn na serveru Blesk.cz na adrese: S návratem dětí do škol počítám po Velikonocích, míní odborář Dobšík. A co úřední maturita? | Blesk.cz