Školství není dluhem státu, ale jeho klíčovou investicí

TZ ČMOS pracovníků školství.

Zástupci Českomoravského odborového svazu pracovníků školství, Učitelské platformy, Pedagogické komory a Asociace pedagogických pracovníků ČR dne 20. 8. 2024 společně analyzovali dostupné údaje, ze kterých vyplývá hrozba, že finanční potřeby resortu školství nebudou ani v příštím roce naplněny.

Z dosavadních informací, jež členové vlády a zástupci ministerstva školství zveřejňují v médiích a na sociálních sítích, usuzují na hrozbu, že dojde dokonce ke zhoršení současného stavu.

► Platy učitelů

Podle krajských zdrojů, které si vyžádaly školské odbory, došlo k nejvyššímu navýšení reálných platů učitelů v Karlovarském kraji – o 1,8 %. V ostatních krajích pak navýšení činilo obvykle méně než 1 %. Ředitelé jsou nuceni z rozpočtovaných nadtarifních prostředků hradit mzdové potřeby ostatních pedagogických pracovníků a někdy i celé úvazky pracovníků nepedagogických.

Všichni zúčastnění se shodují na naprosté nutnosti navýšit tarifní tabulky platů pedagogických pracovníků, aby peníze určené na platy učitelů mohly být využity skutečně pro ně.

Platy ostatních pedagogických pracovníků

Plánované zavedení parametrizace podpůrných pedagogických pozic (psychologové, speciální pedagogové, uvádějící učitelé) je rovněž nutné podpořit navýšením rozpočtu (zhruba v rozsahu 800 milionů) – není možné školám uložit povinnost tyto pozice obsazovat, aniž by jim byly zároveň poskytnuty peníze na jejich hrazení. Nebo i toto mají ředitelé hradit z učitelských nadtarifů?

Platy nepedagogických pracovníků

Platové tabulky provozních zaměstnanců škol a školních jídelen začínají pod úrovní minimální mzdy a i v dalších platových stupních nenabízejí důstojný příjem. Ředitelé mají proto obrovský problém sehnat kvalitní a spolehlivé zaměstnance na pozice, jejichž výkon je pro fungování školy klíčový.

O další finanční prostředky je pro příští školní rok potřeba doplnit rozpočty soukromých škol (cca 3 miliardy Kč související s nárůstem jejich výkonů) a vysokých škol (těm chybí kvůli dlouhodobému podfinancování zhruba 6 – 8 miliard Kč). Celkově by tedy rozpočet školství pro příští kalendářní rok měl zaznamenat nárůst o 16 – 17 miliard Kč, což pokryje jen základní potřeby.

Školské odbory nevyhrožují, ale upozorňují, že pokud nedojde ke spolehlivému příslibu naplnění výše uvedených potřeb pro příští školní rok, jsou připraveny využít všech forem a prostředků, kterými odbory k prosazení oprávněných požadavků disponují.

JAK