Podivné okolnosti konkurzů v Masarykově ZŠ a MŠ v Krupce a ZŠ Dolní Věstonice

Na ČMOS pracovníků školství se obrátila Základní odborová organizace Masarykovy základní školy a mateřské školy v Krupce v souvislosti s konkurzem na ředitele, který město vyhlásilo po šesti letech funkčního období. Místní odbory mají pochybnosti ohledně férovosti celého řízení a postupu vedení města.

Podle slov Františka Dobšíka, předsedy ČMOS pracovníků školství, nejde o první případ, kdy se místní odborová organizace obrátila na odborový svaz. Již v minulosti jsme se zabývali případy a poskytovali právní rady ředitelům škol, kteří se setkávali s netransparentním a zmanipulovaným výběrovým řízením. Nevyhrával nejlepší kandidát, ale spíše někdo známý či politicky vyhovující. Podle našich poznatků z praxe, pokud není ředitel vybrán zodpovědně, ale na základě jiných kritérií než je kvalifikace a schopnosti, vede to ke snížení kvality výuky a potažmo k horším výsledkům žáků.

Je velkou chybou, uvádí F. Dobšík, pokud zřizovatel neřeší a nereaguje adekvátně na názory zaměstnanců školy a rodičů žáků.

Téměř všichni zaměstnanci školy v Krupce – 92 % – a místní odborová organizace zaslali Radě města v Krupce a jejímu starostovi dopis, v němž vysvětlují, proč podporují dosavadního zástupce ředitele, který byl při konkurzu shledán jako vyhovující kandidát. Přesto Rada města překvapivě vybrala jiného uchazeče. Výsledek konkurzu vyvolal dokonce petici občanů, v níž žádají přehodnocení výsledku výběrového řízení.

S otevřeným dopisem se na mě obrátili i pedagogičtí a provozní zaměstnanci Základní školy Dolní Věstonice. Považuji za nepřípustné, aby jakékoli kroky ohrožovaly stabilitu vzdělávací instituce a důvěru, kterou v ni vkládají rodiče, žáci i širší komunita.

Z předložených informací vyplývá, že zaměstnanci školy prokázali výrazné schopnosti pana ředitele Mgr. et Ing. Zbyňka Hádera – nejen v oblasti vzdělávání, ale i ve vedení školy, což se odrazilo v jejím rozvoji a rostoucím počtu žáků. Je alarmující, že jeho odvolání a další kroky mohou vést k destabilizaci pracovního prostředí a negativně ovlivnit kvalitu vzdělávání.

V této souvislosti ujišťujeme všechny zaměstnance školy, že jejich hlas a požadavky budou vyslyšeny a školské odbory budou situaci nadále pozorně sledovat.

Podpora kvalitního vzdělávání, stabilního pracovního prostředí a důvěra veřejnosti jsou zásadní. Věříme, že tento podnět bude přezkoumán a budou přijata opatření k vyřešení vzniklé situace.

KJ