Na co by se měly politické strany zaměřit ve školství po volbách

František Dobšík:

  • Setření ve školství je krátkozrakost politiků a pohrdání budoucností
  • Proč učitelé nemají 130 % průměrné mzdy i když vláda dikci zákona plní?
  • Co zachránila stávka ve školství v listopadu 2023?

Odpovědi pro anketu ČTK v plném znění.

Na co by se měly strany zaměřit ve školství po volbách, jaké by měly být jejich hlavní priority? 

Měly by rozhodně vnímat kvalitní vzdělávání  jako strategickou investici do budoucnosti, ne jako mandatorní výdaj, na kterém je třeba ještě šetřit.  Tím rozhodně nemáme na mysli automatické nalévání peněz, ale promyšlené a rozumné vynakládání prostředků jak do provozu škol, tak především do rozvoje výuky, aby země Komenského byla vzdělanostní společností, která obstojí ve znalostní ekonomice.

Nepromyšlené škrty v oblasti školství jsou hodně drahé šetření. To by si měla jako první  uvědomit každá nová vláda. Výdaje státu na vzdělávání nejsou dluhem, ale investicí

Školské odbory v souladu se svým posláním a kompetencemi vidí prioritu v dobrých pracovních podmínkách ve školství, především v takovém platovém ohodnocení učitelů, pedagogů a nepedagogů, aby práce ve školství byla přitažlivá pro mladé lidi.

Minulé vládě se podařilo přiblížit  jejímu programovému závazku, výraznému zvýšení platů učitelů, kterému po špatných zkušenostech z minula věřil málokdo. Efekt se dostavil ve zvýšeném zájmu mladých o učitelskou profesi. Na tento pozitivní vývoj, však současná vláda nenavázala, byť v programovém prohlášení takové ambice měla.

Každá vláda by měla usilovat, aby celkový podíl veřejných financí vydávaných na vzdělávání odpovídal výši dosahované ve vyspělých zemích EU – nejméně 5% HDP!

 

► Zajímalo by mě, jaké kroky hodnotíte pozitivně, jaké negativně a nakolik podle vás vláda splnila programové prohlášení?

Vláda Petra Fialy (bývalého ministra školství) začala nadějně tím, že, jako první vláda vůbec deklarovala zájem garantovat zákonem úroveň platů pedagogů na 130 % k průměrné mzdě. Ovšem hned v počátku při konkrétním  schvalování tohoto zákona poslanci vládní koalice navrhli jeho redukci pouze na učitele, ostatní pedagogy vyjmuli. Další kámen úrazu byl určený způsob výpočtu – původní koeficient 1,404 násobku průměrné hrubé měsíční nominální mzdy byl nakonec  snížen a  vychází se z předcházejícího roku. Tak například v letošním roce se vycházelo  z průměrné mzdy dosažené v roce 2023.

Pozitivně hodnotíme digitalizaci přijímacího řízení na střední školy a novelu školského zákona, pokud jde o parametrizaci škol a ukotvení pozic školních speciálních pedagogů a školních psychologů a možnost jejich financování ze státního rozpočtu.

Za systémovou  chybu považujeme převod financování nepedagogů na zřizovatele - kraje a obce. Změna byla prosazena bez záruk, že zřizovatelé budou schopni dlouhodobě zajistit odpovídající financování, to povede k prohlubování nežádoucích nerovností mezi jednotlivými školami. Přes velký odpor samotných zřizovatelů, školské veřejnosti, odborů, byl návrh prosazen tzv. přílepkem bez možnosti standardního legislativního procesu. K financování nepedagogů bylo ještě obcím a krajům přidáno financování výdajů na učebnice, pomůcky, vzdělávání učitelů, podpůrné pomůcky pro handicapované žáky. Když zřizovatel  odmítne, či nebude mít dostatek prostředků, není žádná možnost, jak ho k tomu přinutit. Vláda  tak narychlo spíchnutým přílepkem  vystavila školství dalšímu riziku  ve snaze ušetřit peníze státního rozpočtu.

Rezortu školství neprospělo střídání ministrů a neustálá snaha  nepromyšleně  hledat úspory za každou cenu. Nikdo  z nich nepochopil jednoduchou a důležitou rovnici „Kvalitní  školství = úspěšná země“. Poslední ministr Mikuláš Bek sliboval, ujišťoval, ale jeho zájem o optimální financování končil u ministra financí. Nakonec i konsolidační balíček dopadl na školy a došlo ke snížení platů ve školství o 2 %, kromě učitelů.  Celodenní stávka ve školství v listopadu 2023, organizována školskými odbory  mj. 2023 zabránila destrukci  tzv. PHmax. Snaha uspořit ohrožovala možnosti dělení tříd a potřebnou míru tanemové výuky. I to bylo důvodem, proč se do stávky aktivně zapojili  samotní studenti středních škol a celkově 70 % škol.

 

► Jak hodnotíte přístup vlády k platům učitelů, kteří by podle zákona měli brát v průměru 130 procent průměrné hrubé mzdy v ČR?

Z odborových organizací dostáváme  podněty, abychom se domáhali naplnění zákona soudní cestou.  Dnes se platy učitelů místo 130 %  pohybují  v průměru kolem 109 % .

V prvé řadě je třeba uvést, že soudní spor je velmi komplikovaný, zákon totiž přímo negarantuje 130 pro každého učitele, ale stanoví objem prostředků na platy, které ministerstvo financí rozepisuje a posílá jednotlivým školám.  Nejde o nárokovou složkou do platového tarifu.

Objemy finančních  prostředků ministerstvo financí do kapitoly ministerstva školství státního rozpočtu zahrnulo jak pro rok 2024 tak 2025.

Rok 2025 je o poznání jiný. Objem prostředků na učitele byl navýšen. Odborům se podařilo dohodnout pro všechny pedagogy navýšení tarifní tabulky o 7 %.

Dikci zákona 130 % pro učitele vláda plní. Problém je ovšem v tom, že ministerstvo financí  trvá, že průměrnou hrubou měsíční mzdu na přepočtené počty zaměstnanců v národním hospodářství lze dovodit z údajů českého statistického úřadu vždy s ročním zpožděním.

Usilovali jsme, aby výpočet pro 130 % vycházel z predikce ministerstva financí, k tomu politická vůle zatím nebyla. Další  problémem je, že ředitelé škol, aby zajistili jejich řádný chod, jsou nuceni z objemu prostředků na platy učitelů “dotovat” tristní platy nepedagogů. Ty se často pohybují na či pod úrovní minimální a zaručené mzdy.

 

► Jak hodnotíte úroveň vzdělání a vzdělávání v ČR? Vedly nějaké kroky současné vlády k jejímu zlepšení či zhoršení? 

To v takto krátkém období nelze seriozně zhodnotit. Není zatím k dispozici aktuální  studie. Odbory se především v souladu s jejich posláním zaměřují na pracovní podmínky zaměstnanců školství. Od našich členů z jednotlivých profesních sekcí se  nyní  často setkáváme s poznatky, že jim přibývá žáků, kteří mají psychické problémy.  Kvitují jako pozitivní, že aktuální novela školského zákona garantuje školám financování  školního psychologa a speciálního pedagoga.

 

4.8. 2025