Premiér podepsal se zástupci odborů historicky první kolektivní dohodu

Zástupci odborových svazů na ÚV ČR

Předseda vlády Bohuslav Sobotka podepsal v úterý 22. prosince 2015 se zástupci odborových svazů kolektivní dohodu vyššího stupně pro státní zaměstnance. Dohoda, která byla dnes podepsána na Úřadu vlády ČR, byla v letošním roce vyjednána historicky poprvé a měla by zlepšit podmínky pro práci státních zaměstnanců.

Kolektivní dohoda vyššího stupně mezi vládou ČR a odborovými svazy upravuje práva a povinnosti obou stran. Týká se více než 69 tisíc státních zaměstnanců, mezi nimiž jsou pracovníci finančních úřadů, České správy sociálního zabezpečení, úřadů práce či dalších ústředních orgánů státní správy.

Dohoda je uzavřena mezi vládou ČR s Odborovým svazem státních orgánů a organizací, Českomoravským odborovým svazem civilních zaměstnanců armády, Odborovým svazem zdravotnictví a sociální péče ČR a Českomoravským odborovým svazem pracovníků školství. Na podpis dohlížel náměstek ministra vnitra pro státní službu Josef Postránecký.

Dokument sjednocuje některé benefity pro státní zaměstnance včetně pěti volných dnů, takzvaných sickdays, odměn za dovršené služební výročí či provozních podmínek při výkonu služby. Dále například zaručuje možnost smluvní strany každoročně jednat o možné valorizaci platových tarifů státních zaměstnanců na rok následující.

Dohodu s Odborovým svazem státních zaměstnanců a organizací, Českomoravským odborovým svazem civilních zaměstnanců armády, Odborovým svazem zdravotnictví a sociální péče ČR a Českomoravským odborovým svazem pracovníků školství schválila vláda v pondělí 21. prosince 2015.

Dohoda, která byla dnes podepsána ve Strakově akademii, je účinná od 1. ledna 2016 a platí do 31. prosince 2016.

Zdroj: Úřad vlády ČR

Komentář M. Kaplána (právníka ČMOS PŠ):

Kolektivní dohoda vyššího stupně byla uzavřena podle § 143 odst. 3 písm. b) zákona č. 234/2014 o státní službě. Upravuje práva a povinnosti smluvních stran a práva státních zaměstnanců. Týká se tedy všech osob ve služebním poměru např. i pracovníků České školní inspekce. Kolektivní dohoda vyššího stupně neupravuje práva běžných zaměstnanců regionálního školství.