Proč učitelé ministrovi Plagovi nevěří?

František Dobšík, předseda Českomoravského odborového svazu školství, psáno pro deník Právo

Nestává se často, aby musely odbory upozorňovat premiéra, že jeho ministr nemluví pravdu. Od počátku roku bylo vyvoláno očekávání, že podpora učitelského povolání je jednoznačnou prioritou vlády, ministr školství Robert Plaga dokonce už v lednu podpořil požadavek školských odborů, aby pro rok 2020 platy pedagogům vzrostly o 15 % a nepedagogickým pracovníkům o 10 %. 

V květnu na sjezdu školských odborů potvrdil podporu školství premiér Andrej Babiš i ministryně financí Alena Schillerová -  slíbili nárůst platů pedagogům o 10 % a 7 % nepedagogům.  Své slovo dodrželi. U „nepedagogů“  budou nárůsty vyšší.  V rámci přípravy státního rozpočtu byl potřebný objem prostředků na platy naplánován.  To vše ve veřejnosti i napříč politickým spektrem navodilo velmi pozitivní očekávání, konečně se lidé ve školství dočkají slibovaného důstojnějšího ocenění.

Proč tedy nyní školské odbory bijí na poplach, vyhlásily stávkovou pohotovost a hrozí zavřením škol?  A proč je v tom dokonce podporují asociace jak ředitelů škol, tak ředitelů gymnázií i učňovských zařízení?

Ministr Plaga si prioritu vysvětlil a přizpůsobil po svém, přišel totiž doslova na poslední chvíli s tím, že všem pedagogickým pracovníkům přidá do tarifů  2250 korun (pouhých 5 %), poté svůj návrh korigoval na 2700. Ujišťuje však, že to co zbývá do 10 % dostanou školy do nenárokových odměn.  Ze zkušeností z minulých let víme, že nikdy tyto „nadtarifní“ peníze do všech škol nedoputovaly a nevěříme spolu s řediteli škol, že tomu tak bude nyní.

V čem je tedy zakopaný pes, o kterém ministr nehovoří a tají ho i před premiérem?

Chybí mu totiž prostředky na reformu školství, jejíž finanční pokrytí pan ministr při vyjednávání o státním rozpočtu na rok 2020 v letních měsících hrubě zanedbal.  A teď si prostě si část peněz z plánovaného objemu na zvýšení platů chce „vypůjčit“ jinde. Je pravdou, že i tyto peníze poslouží  k odstranění nerovností v odměňování ve školství,  ale představa, že za jedny peníze udělám to i ono, že vyrovnám rozdíly a zároveň všem zvýším platy o 10 % není možná – tedy pokud nejsem čaroděj.  Sečteno a podtrženo,  platy u všech učitelů prostě o slíbených 10% neporostou, zcela jistě ne na všech školách. To, že i ředitelé škol jsou jednoznačně s odbory na jedné lodi totiž není náhoda, oni moc dobře vědí, že těch 10 % nárůstu objemu většina z nich prostě neuvidí. Dochází jim, že tady někdo zaspal a nestíhá poslední zvonění.