Projekt: Odbory a demokracie
„Demokracie nemůže uspět, dokud ti, kteří rozhodují, nejsou připravováni, aby rozhodovali moudře. Jedinou skutečnou zárukou demokracie tak zůstává vzdělanost.“
Franklin D. Roosevelt
Současná společnost čelí výzvám ve formě nárůstu populismu, xenofobie, rasismu, fake news. Česká společnost se polarizuje, roste napětí mezi těmi, kdo se mají dobře nebo relativně dobře a těmi, kteří se cítí na okraji, utopení ve svých socio-ekonomických problémech s narůstajícím pocitem, že většinové společnosti na nich nesejde, že solidarita společnosti s nimi nepočítá, že demokracie a její výhody se jich netýkají a že nemají šanci něco se svou situací dělat.
Konkrétně ve školství Evropská komise a OECD ve svých analýzách a doporučeních opakovaně upozorňují na rostoucí rozdíly ve společnosti, v úrovni škol, ve studijních úspěších žáků a studentů v České republice. Socio-ekonomicky vyloučené lokality, na které analýzy poukazují, věrně kopírují regiony České republiky, které se potýkají s vysokou nezaměstnaností, neřešenými konflikty spolužití s romskou populací a předčasnými odchody žáků a studentů ze vzdělávání. Upozornění Evropských institucí i OECD jednotně zmiňují, že děti ze socio-ekonomicky vyloučených lokalit za své studijní neúspěchy nemusí vděčit ani tak nižší úrovni studijních předpokladů, či snad horším školám nebo učitelům, ale spíše faktické nemožnosti vystoupit z bludného kruhu znevýhodněného prostředí a zlepšit svoje budoucí životní šance. Pro společnost se tak stávají nevyužitým a promarněným potenciálem, ale i zárodky budoucího sociálního pnutí mezi většinovou „bezproblémovou“ společností a “těmi druhými“, jejichž pocit osobní nespravedlnosti a vytržení z většinové společnosti, spolu s pocitem mizivých možností svůj osud jakkoliv změnit, povedou k rostoucímu sociálnímu napětí a potenciální příchylnosti těchto „vyřazených“ k myšlenkám populistických nebo extremistických hnutí.
Rozdělená společnost je příliš vratký model pro to, aby se demokracie v takovéto struktuře dlouhodobě udržela jako plně funkční. Rozdělená společnost je spíše živnou půdou pro rozvoj populismu, extremismu, nesnášenlivosti, které ze své podstaty jakýkoliv dialog a porozumění popírají.
Vzdělávání každé země je založeno na soustavě škol a školských zařízení, které plní nejen pedagogickou (tedy vzdělávací), ale i výchovnou funkci. Obě tyto funkce dohromady společně s neoddiskutovatelnou a nezastupitelnou rolí rodiny hrají významnou úlohu při formování osobnosti a názorů, vštěpování základních principů fungování demokratické společnosti či širšího pohledu na svět dětí a mladých lidí. Školy a vzdělávací systém sami o sobě tedy výrazně přispívají k udržování a budování demokracie a občanské společnosti.
Podíváme-li se na roli učitelů, či pedagogických pracovníků v širším kontextu, uvědomíme si, že ponětí jejich profese jakožto předavatelů souhrnu moudrosti a znalostí se výrazně otočila směrem k roli těch, kteří dokáží rozvinout a podpořit klíčové dovednosti a znalosti, ale i schopnosti kriticky myslet a zaujímat postoje ke globálním událostem a hrozbám, či ke stavu společnosti, ve které žijí.
O projektu
Společný projekt Českomoravského svazu pracovníků školství (ČMOS PŠ) a nadace Friedrich Ebert Stiftung (FES) s názvem Odbory a demokracie je založen na překladu knihy O vzdělávání a demokracii, 25 lekcí z učitelské profese.
Tato kniha, kterou vydala mezinárodní odborová organizace Education International sdružující zaměstnance v sektoru vzdělávání po celém světě, má upozornit na to, že principy demokracie jsou zcela zásadní prioritou, a ukázat, jak nezastupitelnou roli v předávání zásad demokracie ve společnosti hrají učitelé, pedagogičtí pracovníci obecně a jejich organizace.
Oba partneři projektu, ČMOS PŠ a FES, se shodli na tom, že překlad knihy, jenž poskytl ČMOS PŠ, bude „pouze“ začátkem a že na něho budou navazovat další aktivity, které budou hledat konkrétní cesty, jak principy demokracie v současné společnosti posílit, a to i v rámci vzdělávacího procesu.
Témata této knihy a kniha samotná budou sloužit jako základ pro sérii seminářů a kulatých stolů v rámci, kterých se bude probírat, jak výchovu k demokracii na školách podpořit a jak přispět k budování občanské společnosti.
O knize
„Demokracie existuje pouze ve společném světě, který se můžeme všichni společně snažit pochopit. Jestliže mají lidé vládnout, což je podstatou demokracie, musí chápat, řídit, sdílet a zlepšovat svět kolem sebe.
To vše je možné, ale nic z toho nenastane automaticky. Takový svět mohou vytvořit jen učitelé, školy a odbory, které je podporují.
Jestliže chceme demokracii, musíme jí také vyžadovat a musíme být schopni v tomto ohledu vzdělávat i naše děti, které jí pak budou dál budovat a znovu definovat.“
Timothy Snyder (v předmluvě ke knize Vzdělávání & demokracie, 25 lekcí z učitelské profese)
Knihu vydala mezinárodní organizace Education International, která sdružuje odborové svazy ve vzdělávání ve 172 zemích a územích světa a celkem čítá 30 miliónů členů. Knihu napsal v roce 2019 kolektiv autorů z řad Education International pod vedením Susan Hopgood a Freda van Leuwena.
Název anglického originálu knihy „Vzdělávání & demokracie, 25 lekcí z učitelské profese“ je vědomou narážkou na dílo Timothy Snydera s názvem „On Tyrany: Twenty lessons from the Twentieth Century“ (Tyranie, 20. lekcí z 20. století). Na žádost Susan Hopgood a Freda van Leeuwena proto Timothy Snyder napsal k jejich knize úvod.
Český překlad knihy je ještě navíc opatřen úvodním slovem garantů projektu (Františka Dobšíka, předsedy ČMOS PŠ a Urbana Überschära, ředitele FES). Doslov českého překladu knihy napsal profesor Stanislav Štech.
Kniha má celkem 175 stran a dělí se do 6 hlavních částí, které jsou dále rozčleněny na jednotlivé kapitoly. Těmito částmi jsou:
1. Cíl vzdělávání a hodnoty demokracie
2. Kritické myšlení a pojem participace
3. Tržní ideologie versus vzdělávání pro obecné dobro
4. Bezpečné a otevřené školy
5. Integrace, inkluze a diverzita
6. Odborová práva, autonomie učitelů a profesionalita
Ústředním tématem knihy je pojem demokracie a různé aspekty, jak se obsah pojmu demokracie může naplňovat v každodenním životě občanské společnosti. Hlavní důraz je kladen na to, že demokracie není stabilní stav, nebo stabilní pojem, ale že její naplňování a uskutečňování, či její uvádění v život je předmětem našeho každodenního snažení, což má na mysli i Timothy Snyder ve výše uvedeném citátu z předmluvy ke knize.
Demokracie je nutnou prerekvizitou pro lepší život ve společnosti a zároveň je i nezbytnou podmínkou pro to, aby se plně mohla realizovat lidská práva a základní svobody, práva národnostních, či etnických menšin a hospodářská, sociální a kulturní práva. Organizace Education International vždy principy těchto práv zdůrazňovala a zvláštní pozornost věnovala vypíchnutí role škol a učitelů při formování budoucích generací občanů a jejich vztahu k budování demokracie a občanské společnosti.
Kniha se tedy snaží propojit téma demokracie s rolí učitelů a jejich odborových organizací, nicméně sami autoři knihy vyjadřují přání, aby se témata z knihy neomezila pouze na diskuse ve školách, či odborových organizacích, ale aby se stala základem diskuse ve společnosti. Kultivace demokracie v jejich očích je předmětem nejen vzdělávání ve školách, či obecné činnosti profesních organizací učitelů, ale nás všech.