Společná prohlášení ETUCE a ETUC v oblasti vyššího vzdělávání a odborného vzdělávání
Organizace ETUCE ve spojení s ETUC vydaly dne 2. 7. 2020 dvě společná stanoviska. První společné stanovisko je ve věci sledování absolventů vyššího vzdělávání a odborného vzdělávání...
Evropská komise ustanovila pracovní komisi, která má za úkol probrat možné systémy sledování a trasování absolventů vyššího vzdělávání a odborného vzdělávání. Cílem je získat a zlepšit informace o tom, jaké mají tito absolventi šance a uplatnění na trhu práce, a tím získat data pro zlepšování podpory zaměstnanosti těchto lidí a pro jejich snadnější přechod na trh práce.
ETUCE a ETUC však upozorňují, že data z tohoto výzkumu je třeba velmi opatrně interpretovat, neboť chybnou interpretací by Evropská komise dospěla k chybným závěrům a chybně nastaveným strategiím. Obě organizace navíc shodně dodávají, že harmonizace v této oblasti by mohla být v protikladu k národním kompetencím jednotlivých států a také by mohla negativně přispět k institucionální autonomii dotčených vzdělávacích zařízení.
Text stanoviska můžete najít zde:
Druhé stanovisko se zabývá problematikou uznávání dosaženého vzdělání a kvalifikace jiným způsobem než jen v systému tradičního školství (např. skrze Massive Open Online Courses – MOOC). Obě organizace, ETUCE a ETUC, zdůrazňují, že uznávání takto dosaženého vzdělání a kvalifikace schvalují jen za určitých podmínek a upozorňují, že role vzdělávání má širší dopad, než jen předání penza znalostí a dovedností a že role škol a školských zařízení je i v oblasti socializační a ve výchově k demokratickému občanství. V neposlední řadě je též třeba zvážit, zda uvedeným navrženým způsobem nebude negativně dotčena národní úroveň regulace v dané oblasti, profesní autonomie a akademická svoboda.
Text stanoviska můžete najít zde:
Obě stanoviska jsou také v připojených dvou dokumentech ve formátu pdf níže.