František Dobšík: S ministrem jsme si to vyříkali

Odborům jde o udržitelné otevření škol

Školské odbory opakovaně žádaly ministra školství Roberta Plagu o svolání školské tripartity, předchozí byla loni v létě. Předseda Českomoravského odborového svazu pracovníků školství František Dobšík si začátkem února stěžoval na nedostatečnou komunikaci MŠMT. Po úterním jednání tripartity sice kritiku zmírnil, přesto v rozhovoru pro Novinky připustil. Že se mělo jednat rychleji.

  • Nezaspalo ministerstvo školství? Nemělo se problematice návratu žáků do škol a jejich testování věnovat už dříve? Dlouho totiž říkalo, že vše je zodpovědnost resortu zdravotnictví. Vy sám jste si nedávno postěžoval na špatnou komunikaci MŠMT. Vyříkali jste si to s ministrem Plagou?

Jsem rád, že se konečně po 170 dnech v úterý sešla školská tripartita (zástupci školských odborů, zaměstnavatelů a samotného MŠMT - pozn. red.). S panem ministrem Plagou jsme si, byť z jeho strany trochu zbytečně emotivně, věci vyříkali. Zbytečné problémy vždy vznikají z nedostatečné komunikace a pan ministr si mohl mnoho věcí v rámci sociálního dialogu vyřešit. Vždyť i centrální tripartita zasedá jednoznačně častěji.

Osobně jsem přesvědčen, že půjde skutečně jen o ojedinělé případy, kdy zájem o očkování mezi učiteli nebude.

  • Neměl obecně český stát začít nákupy testů do škol řešit dříve?

Ano, ale teď je opravdu zbytečné říkat, co nebo kdo měl udělat dříve. Samozřejmě, že v tom hraje roli také vždy přítomný a zbytečný „resortismus”, ale jsme ve zcela mimořádné situaci, tak musíme jednat „mimořádně”.

Že se po dlouhé době sešla školská tripartita, očividně kvitujete. Jaký máte pocit z jednání a co je hlavním výsledkem?

Určitě - a chci věřit, že opravdu udělají resorty vnitra, zdravotnictví, školství více než maximum, aby žáci měli k dispozici neinvazní samoodběrové testy a učitelé potřebný dostatek roušek/respirátorů, rovněž že budou pedagogové prioritně očkováni. Ze strany ministerstva zazněl jasný závazek maximálního úsilí vše s připravovaným otevřením škol zajistit.

  • Podle vás je nyní tedy třeba „zatlačit” jak na ministerstvo vnitra kvůli nákupu testů, tak na ministerstvo zdravotnictví, aby schválilo samoodběry. Myslíte, že antigenní samotesty děti zvládnou?

Na školské tripartitě jsem hovořil o zkušenosti z Bruntálska, kde ředitel malotřídky v Branticích Adam Šimůnek začal testovat žáky své školy. Využívá antigenní testy, které zaplatil sponzor, testování je dobrovolné. Jedná se o testy, které se používají ve školách v Rakousku. Výtěr je neinvazní, provádí se v přední části nosu.

A navíc ne přímo ve škole, ale doma - v domácím prostředí děti to nestresuje, rodiče asistují. Škola dokonce vytvořila instruktážní video pro žáky a jejich rodiče. Výsledek testu vyfotí a pošlou do školy e-mailem.

Školským odborům jde jednoznačně o udržitelné otevření škol, ne abychom je zase za pár týdnů zavírali.

Ředitel Šimůnek se svou zkušeností oslovil přes 700 malotřídních škol a téměř všechny jej podpořily. Poté se obrátil s výzvou na ministerstvo školství a zdravotnictví. Věřím, že uspěje a jeho zkušenost bude využita.

  • Jaký je obecně ve školách o testy zájem? Neobáváte se „vzpoury” některých rodičů, které nebudou chtít nechat své potomky testovat? Takový žák pak nebude moct do školy přijít.

S takovými přístupy musíme počítat, ale podle naší odezvy půjde o výjimky. Takoví žáci a ti, co budou doma pozitivní, by se mohli online napojit na výuku ve třídě a sledovat ji. Takto to kupříkladu řeší výše zmíněný ředitel malotřídky.

Na tahu je však ministerstvo školství, které by mělo k takovým potenciálním excesům v připravované metodice pro školy stanovit jasný právní názor, aby se měli o co ředitelé opřít.

  • Budou mít samotní učitelé zájem o očkování?

Osobně jsem přesvědčen, že půjde skutečně jen o ojedinělé případy, kdy zájem nebude, např. z vážných zdravotních důvodů. Vždyť učitelé jsou vzdělaní a osvícení lidé, sami nejlépe vědí a děti o tom učí, že lidstvo vymýtilo mnoho smrtelných nemocí právě díky očkování.

Hovoří se o tom, že od 1. března se mají začít vracet maturanti a žáci 9. ročníků ZŠ. Z harmonogramu MŠMT ale vyplývá, že s žáky devátých tříd ZŠ se počítá až 15. března.

Nejde školy otevřít pro všechny nárazově, musí jít o postupný návrat. Samozřejmě bude záležet na epidemiologickém hledisku. Uzavření škol trvá už velmi dlouho a chápu, že je to stresující pro všechny. O to více by zástupci státních orgánů měli udělat vše pro to, aby se připravovaný harmonogram ministerstva školství zrealizoval.

  • A nevadí vám, že to vypadá, že se jaksi „zapomnělo” na plán návratu zbylých ročníků základních škol do lavic?

Nezapomnělo, ministerstvo bude plány upřesňovat, nemůže si dovolit improvizaci, vždyť otevření škol bylo jednoznačnou podmínkou hejtmanů.

Školským odborům jde jednoznačně o udržitelné otevření škol, ne abychom je zase za pár týdnů zavírali. A to vyžaduje za nás co největší možnou bezpečnost při maximální eliminaci nákazy pro učitele a pro žáky.

Na co se zapomíná, je nesnadná situace stále otevřených mateřských a speciálních škol, stejně tak 1.a 2. tříd ZŠ nebo i dětských domovů, kde se to z jejich pohledu bere jako samozřejmost, byť se potýkají s problémy. I o nich jsme na tripartitě hovořili a žádali MŠMT o podporu např. v přednostním zajišťování respirátorů, proočkování...

Zdroj Novinky.cz, adresa: S Plagou jsme si to vyříkali. Odborům jde o udržitelné otevření škol, říká jejich šéf - Novinky.cz