Česko-polský seminář v Moravskoslezském kraji
Jednalo se o návaznou akci na mezinárodní projekt v rámci Erasmus+ s názvem Rozvoj systému podpory pro začínající učitele (Podpora učitelů), který probíhal v letech 2022 – 2024 a jehož hlavním výstupem byla Příručka začínajícího učitele. Letošní seminář také navazoval na česko-polský seminář, který se uskutečnil v Bielsko-Białe v Polsku v roce 2024.
Zástupci ČMOS PŠ a polského svazu ZNP navštívili Základní a mateřskou školu v Šilheřovicích a Základní a mateřskou školu v Hnojníku. Na návštěvy obou škol navazovaly odborné příspěvky a diskuse na téma podpory pro začínající učitele a pro (začínající) ředitele škol.
Ředitel základní a mateřské školy v Šilheřovicích, Jan Pavelka, mluvil o tom, jak ve škole podporují začínající učitele a jak je důležité, aby ředitel a zřizovatel školy úzce spolupracovali. Hostem semináře byl i starosta Šilheřovic, Stanislav Lipinský, který potvrdil, že spolu s dobrou komunikací mezi zřizovatelem a ředitelem školy je velmi důležitá osobnost ředitele a jeho vize pro rozvoj, fungování školy a poskytování kvalitního vzdělávání. Podpora ředitelů škol není v České republice systémově dobře ukotvená, avšak aktivní spolupráce zapáleného ředitele školy a zřizovatele dokáže tento deficit zmírnit. Škola v Šilheřovicích je příkladem toho, že malá škola dokáže díky svému programu a vedení výuky přilákat zájemce ze širokého okolí.
Základní a mateřská škola v Hnojníku nabídla účastníkům semináře jiný pohled. Škola v Hnojníku je o hodně větší a pracuje v ní více pedagogických i nepedagogických pracovníků. Řízení i každodenní provoz tak přináší řadu specifických výzev. Ředitelka Dagmar Tobolová zdůraznila, že klíčem k úspěchu školy je nejen důležitá podpora zřizovatele, ale především silný, motivovaný a spolupracující tým. Aby to bylo možné, musí tým dostávat systematickou podporu. Ve škole proto funguje promyšlený systém vedení metodických sdružení, který umožňuje učitelům sdílet zkušenosti, inspirovat se navzájem a společně rozvíjet výuku. Velkou pozornost věnují také začínajícím učitelům – každý z nich má přiděleného uvádějícího kolegu, který mu pomáhá se zorientovat, podporuje ho v prvních měsících a slouží jako opora. Důvěra a prostor pro vlastní iniciativu jsou základem dobré atmosféry, která ve škole panuje. Zdůraznila, že v tomto týmu mají nezastupitelnou roli také nepedagogičtí zaměstnanci, kteří spoluvytváří zázemí všem účastníkům vzdělávání. Sestavit kvalitní tým (obzvláště) učitelů a udržet je u profese je složitá věc. Ředitelka Tobolová motivuje své pedagogy tím, že jim dává dostatečnou míru autonomie co do metod a způsobu výuky a zároveň jim dává možnost podílet se na přípravě a aktualizaci vzdělávacích plánů školy. V rámci prohlídky školy to bylo názorně ukázáno na výuce ICT a na zapojení digitálních technologií do výuky všech ostatních předmětů . Podíl na rozhodování a možnost realizovat ve výuce svoje představy a nápady dává učitelům v ZŠ Hnojník větší pocit sounáležitosti se školou i zodpovědnosti za kvalitní výuku. Ve výsledku se to vyplatí všem. Spokojenost učitelů souvisí s tím, jak se žáci ve škole cítí i s tím, jakého obecně dosahují studijního úspěchu.
Program semináře obsahoval ještě plno dalších zajímavých vstupů a příspěvků, ale návštěvy škol, možnost vidět všechno „na živo“ a získat inspiraci bylo to, co účastníci semináře nakonec hodnotili nejvýše.
Gabriela Tlapová
7. 4. 2025
Vložil uživatel admin. dne 12.04.2025 v 21:27.