ISTP 2025 Reykjavík
Ve dnech 24. – 26. 3. 2025 se v Reykjavíku na Islandu konal Mezinárodní summit učitelské profese – ISTP. Summit pořádalo islandské Ministerstvo školství a dětí společně s OECD a organizací Education International (EI). Stejně jako v minulých letech se letošního summitu zúčastnili i zástupci ČMOS PŠ.
Zastřešujícím tématem 15. ročníku ISTP bylo „Kvalitní vzdělávání: Klíč k prosperitě a well-beingu“. Během summitu se diskutovalo o třech podtématech:
- Budování základů pro spravedlivé a inkluzivní vzdělávání: Úloha kvalitního předškolního vzdělávání a péče;
- Podpora pedagogů při rozvoji rovnosti a well-beingu: Jak dobře zavedené služby umožňují pedagogům podporovat inkluzivní a podporující vzdělávací prostředí;
- Úloha pedagoga ve vzdělávacích systémech zaměřených na děti: Podpora mladých lidí k tomu, aby se aktivně podíleli na utváření své budoucnosti.
Kromě toho, že summit je rozložen do dvou dnů, během kterých se diskutuje o daných tématech, je ještě před jeho zahájením umožněno účastníkům, aby se blíže seznámili s daným vzdělávacím systémem a navštívili místní školy.
Program summitu a s ním souvisejících akcí je vždycky tak nabitý, že mám pocit, že můj den je přesně naplánován na minuty, a než se naděju je vždycky večer a čas chystat se na další den. Mám také pocit, že při každé cestě na tento summit se mi něco zkomplikuje. Jeden rok to byly potíže s vízy, jindy zrušený let. Letos to byly nepřeložené kufry na přestupu v Helsinkách. (Jak vidno, komplikace se nikdy neopakují ty samé.)
Můj pocit při příletu do Reykjavíku na konci března byl, jako bych se vrátila strojem času do poctivé české lednové zimy. Ve vzduchu se honily vločky a „severák“ od moře by člověka skoro odfoukl. O to více mě nepotěšilo, že všechno moje teplé oblečení zůstalo v kufru někde v Helsinkách. V kanceláři aerolinek, kde jsem ztracený kufr nahlásila, mě uklidňovali, že na místě si teplé oblečení v případě potřeby snadno dokoupím. Nedodali ale, že obchody jsou tou dobou už hodinu zavřené a další možnost na nákupy bude druhý den v době, kdy bude program summitu v plném proudu. (Nákupy chybějícího oblečení tak zůstaly pouze teoretickou a nerealizovatelnou možností.) Jako by toho nebylo málo, poté co jsem se ubytovala, tak jsem zjistila, že v mém pokoji se několik hodin intenzivně větralo a okno zůstalo otevřené, zatímco topení někdo vypnul. Napadlo mě, že Island asi není pro každého a smolaři jako já si místo suvenýru odvezou buď rovnou nachlazení, nebo i zánět průdušek.
Na druhou stranu výhodou Islandu je, že počasí se mění rychle. Pokud je venku fujavice, jako jsem zažila já, stačí podle islandského bonmotu počkat pět minut a počasí se změní. Buď se zlepší, což je fajn, anebo ještě zhorší, a pak si uvědomíte, že jste brblali docela bez důvodu. Já jsem měla štěstí. Počasí se brzy umoudřilo, a dokonce jsem zažila i jedno vyloženě slunečné odpoledne. Druhý den večer dorazil v pořádku i můj kufr. Summit jsem si tedy mohla už jen užít.
V následujícím textu jsou moje poznámky k letošnímu summitu, spolu s fotografiemi a základními informacemi o systému vzdělávání na Islandu.
Více dalších informací o summitu samotném najdete na oficiálních webových stránkách zde.
Islandský vzdělávací systém – základní údajeNa Islandu je: 450 mateřských škol s 19 756 dětmi 175 základních škol (a to včetně těch s nižšími třídami středního vzdělání) s 47 507 žáky 30 středních škol s 22 000 studenty 7 univerzit s 19 772 studenty. (Univerzity jsou sice zřizované státem, ale mají svoji vlastní samosprávu.) Mateřské a základní školy (s nižšími třídami středního vzdělávání) zřizuje 62 obcí a municipalit. Zřizovateli škol jsou obce. Je běžné, že mateřské a základní školy jsou umístěné v jedné budově. Žáci z valné většiny navštěvují své spádové školy, které mají v blízkosti svého bydliště. V roce 2024 bylo státem založeno Ředitelství vzdělávání a školních služeb, které má poskytovat centralizovanou, harmonizovanou a komplexní podporu školám i učitelům v celé zemi. Cílem je mj. podporovat well-being studentů. |
Úloha kvalitního předškolního vzdělávání a péče
Předškolní vzdělávání a péče hraje klíčovou roli nejen z hlediska poskytovaného vzdělávání, ale i z hlediska snižování nerovností ve společnosti a maximalizování pozdější šance na úspěch v dalším vzdělávání. Jinými slovy předškolní vzdělávání přispívá k budování kohezní a vzdělané společnosti, která bude dostatečně robustní proti korozivním vlivům způsobeným rostoucími nerovnostmi ve společnosti, chudobou, příklonem k extremismu či sociálně patologickým jevům.
Státy by se měly snažit o to, aby zajistily dostatečně dostupnou a kvalitní infrastrukturu předškolního vzdělávání, ve které by se děti mohly vzdělávat. Kromě edukativního rozměru, které by toto opatření přineslo, je třeba připočítat ještě hledisko sociální, kdy dostatek míst v mateřských školách umožní rodičům, aby se dříve nebo ve větší míře vrátily z rodičovské dovolené zpět do práce.
Kvalitní předškolní vzdělávání podporuje další rozvoj dovedností v průběhu celého vzdělávání. [1] Děti, které zmeškají rozvoj kritických dovedností v raném věku, mají více překážek při dosahování studijních úspěchů. Podpora na samém startu vzdělávání může přinést řadu výhod v budoucnosti, a to jak pro jednotlivce, tak pro celou společnost. Investice do předškolního vzdělávání se později vrátí v podobě více vzdělaného a lépe kvalifikovaného obyvatelstva, hospodářského růstu, ale i v podobě nižších vynaložených nákladů na řešení sociálně patologických jevů nebo vyplácení sociálních dávek a podpor, a v neposlední řadě i v podpoře soudržnější a odolnější společnosti. Navíc je dokázáno, že děti, kterým se dostalo více let kvalitního předškolního vzdělávání, nejen posílily svoje šance na pozdější úspěch ve škole (či u nich došlo k vyrovnání nerovnosti způsobené rozdíly sociálního prostředí, ze kterého pocházejí[2]), ale měly menší tendenci vzdělávání později předčasně ukončit, aniž by získaly kvalifikaci.
I přesto v roce 2021 vlády v zemích OECD vynaložily na předškolní vzdělávání v průměru pouze 0,8 % ze svého HDP, přičemž mezi jednotlivými zeměmi existovaly velké rozdíly. Veřejné výdaje na předškolní vzdělávání v severských zemích jsou vyšší než 1,0 % HDP. Například na Islandu je to 1,8 % a v Norsku 1, 7 %[3].
Předškolní a povinné vzdělávání na IslanduMateřské školy na Islandu navštěvuje 97 % dětí. (Oproti 83 % průměru zemí OECD.) Návštěva mateřské školy není povinná. Povinná je až školní docházka, která začíná v šesti letech věku dítěte a končí šestnáctým rokem věku. Vzdělávání je bezplatné. Oficiálním jazykem výuky je islandština. Na úrovni základního a středního stupně vzdělávání je povinná angličtina jako cizí jazyk. Kromě angličtiny je na základním stupni vzdělávání a nižších stupních středních škol povinná ještě dánština. Mnoho institucí vyššího vzdělávání nabízí výuku nejen v islandštině, ale i v angličtině. Po dovršení šestnácti let a splnění povinné desetileté školní docházky přejde 95 % studentů do nepovinného středního vzdělávání (ISCED 3). Vybrat si mohou z odborného vzdělávání a přípravy, nebo ze všeobecně zaměřených škol vyššího středního vzdělávání. (Zhruba 31 % studentů je v odborném vzdělávání a přípravě a 59 % studentů je v obecném vzdělávání.) Tyto střední školy studenti opouštějí zpravidla ve svých 19 letech. Ve vzdělávání se klade velký důraz na rovné šance, rovný přístup, well-being a inkluzi Každý žák nebo student má nárok na podporu odpovídající jeho fyzickým nebo mentálním hendikepům nebo speciálním potřebám. V období povinné školní docházky dostávají žáci a studenti zdarma nejen učební materiály, ale i obědy. |
Třebaže výhody kvalitního předškolního vzdělávání jsou zřejmé, nemají k němu podle údajů OECD přístup právě ty děti, které ho potřebují nejvíce.
Bohužel v mnoha systémech je infrastruktura předškolního vzdělávání značně fragmentovaná a sociální nerovnosti nechtěně spíše podporuje, než aby je napravovala.
Někde hrají roli kulturní bariéry, či nedostatek informací, jinde není předškolní vzdělávání dostatečně dostupné, anebo si některé rodiny předškolní vzdělávání nemohou dovolit.
V České republice je účast na předškolním vzdělávání nízká v porovnání se zeměmi EU. V roce 2022 se předškolního vzdělávání účastnilo 85,3 % dětí ve věku od 3 let do zahájení povinné školní docházky, zatímco v EU to bylo 93,1 %. Účast je nízká zejména u tříletých dětí (74 %).
[4] ČR se ve svém akčním plánu zavázala do roku 2030 vytvořit více míst v předškolním vzdělávání, a to i v rámci tzv. dětských skupin
[5]. I tak ale stále chybí v předškolním vzdělávání místa pro děti mladší 3 let. Přestože dětské skupiny mohou nedostatek dostupnosti předškolního vzdělávání pomoci řešit, nejsou tak zcela bez problému. Tyto skupiny totiž ze své definice poskytují péči, ale ne předškolní vzdělávání. Navíc nespadají pod MŠMT, ale pod MPSV. Uvážíme-li také, že o docházce dětí do těchto skupin nemáme dostatečná data, ani souvislý monitoring kvality, může se stát, že příprava budoucích školáků se může v těchto zařízeních značně lišit a kvalitativně kolísat.
OECD ve své publikaci Reducing Inequalities by Investing in Early Childhood Education and Care
[6] (Snižování nerovností investicemi do předškolního vzdělávání) načrtla plán, jak by se mělo ideálně postupovat.
Zaprvé je důležité kombinovat univerzální a cílené politické přístupy. To znamená vytvářet politiky, které se vztahují na všechny, ale jsou specificky navrženy tak, aby podporovaly nejvíce znevýhodněné osoby. Děti žijící v chudobě, nebo děti se speciálními vzdělávacími potřebami, nebo jazykovými problémy, potřebují další podporu. Opatření by měla být přijímána na základě objektivních dat a analýz, měla by zahrnovat poskytování kvalitního školení zaměstnancům a cíleně přidělovat finanční prostředky. Děti ze zranitelného prostředí by měly mít možnost využívat služeb specialistů.
Zadruhé je nezbytný meziodvětvové hledisko. Roztříštěnost služeb může zkomplikovat přístup k jejich reálnému využití. Vlády by měly propojovat předškolní vzdělávání, zdravotnictví a sociální služby, aby se zajistilo, že investice do předškolního vzdělávání budou mít trvalý dopad.
Zásadní je rovněž úloha rodičů. Proto by programy předškolního vzdělávání měly pracovat v partnerství s rodiči a poskytovat jim dostatečné informace i podporu.
Na summitu ISTP se diskutovalo o tom, že předškolní vzdělání není ve sledovaných zemích OECD bez výzev. Téměř všechny systémy se potýkají s tím, že mají nedostatek kvalifikovaných učitelů v oblasti předškolního vzdělávání a výchovy. Problémem je přilákat nové kandidáty o toto povolání, ale i stávající učitele v systému udržet, protože platy v tomto sektoru často nedosahují úrovně platů kolegů na prvním stupni základních škol, či jiných povolání s vyžadovanou srovnatelnou kvalifikací, a učitelé z předškolního stupně vzdělávání svoji profesi opouštějí.
Jakkoli je učitelské povolání z valné většiny učitelskou komunitou vnímané jako mise nebo poslání, a učitelé sami říkají, že je jejich povolání naplňuje, nestačí to, aby učitelé v profesi zůstávali a neodcházeli do jiných povolání. Důvody odchodů jsou různé. Často to bývá nedostatek podpory na začátku kariéry, ale důvodem jsou i postupem času se zvyšující nároky na učitele a náplň jejich práce. Dalším důvodem jsou i narůstající počty dětí se zvláštními vzdělávacími potřebami a zároveň nedostatek podpůrných pedagogických nebo speciálních profesí ve školách jako jsou školní psychologové, speciální a sociální pedagogové. Tyto profese by mohly učitelům pomoci tím, že by odklonily část výzev (často nesouvisejících ani tak se studijními těžkostmi žáků jako se složitou situací v rodině) a učitelé by se pak mohli lépe soustředit svoji pedagogickou činnost.
Školy sice dokáží pomoci narovnávat nerovnosti ve společnosti a dát šanci na úspěch i dětem z ne zcela z podnětného prostředí, nemohou na to ale zůstat samy a učitelé nemohou nést veškerou tíhu všech těchto výzev. Specializované podpůrné profese speciálních a sociálních pedagogů i psychologů by proto měly být ve školách samozřejmostí.
OECD navrhuje tři klíčové strategie pro získání kvalitních pracovníků v předškolním vzdělávání. Těmito strategiemi jsou:
Rozvoj dovedností: Klíčové jsou politiky, které se dotýkají počáteční přípravy učitelů, jejich dalšího vzdělávání a příležitosti pro neformální vzdělávání. Vhodná opatření pomohou přilákat více zájemců o profesi, umožní zvyšování kvalifikace a kariérní postup.
Pracovní podmínky: Zlepšení platů, smluvního postavení a organizace práce pomůže udržet pozitivní klima na pracovišti, snížit stres a zvýšit spokojenost s prací. Tato opatření mají zásadní význam pro to, aby se v profesi udrželi vysoce kvalifikovaní a motivovaní odborníci.
Vedení a řízení: Efektivní vedení v předškolním vzdělávání a péči vytváří příležitosti pro rozvoj zaměstnanců a zlepšuje pracovní podmínky. Vedoucí funkce mohou sloužit také jako atraktivní kariérní postup pro ty, kteří mají tyto ambice a jsou ochotni přijmout více odpovědnosti.
Vzdělávací systémy by si tedy měly upřímně odpovědět na otázky, co je jejich dlouhodobým cílem, jaké jsou adekvátní finance k tomu, aby se dlouhodobého cíle dosáhlo a jaké prostředky k naplnění tohoto cíle poskytují (či jsou ochotné poskytnout).
Islandský vzdělávací systém a jeho cíleMinisterstvo školství dohlíží nad vzdělávacími strategiemi, legislativou a politikou pro všechny úrovně vzdělávání, a to včetně odborného vzdělávání a přípravy. Ministerstvo spravuje a financuje vyšší stupeň středního vzdělávání i odborné vzdělávání a přípravu, zatímco obcím a municipalitám náleží správa a financování předškolního vzdělávání, základního vzdělávání a nižšího středního vzdělávání. V islandském kurikulu je kladen velký důraz na kreativitu. Islandský stát pečlivě shromažďuje data a informace o sektoru vzdělávání, aby měl přesné údaje o tom, jak a co v systému funguje. Podle údajů islandských statistik 45 % populace ve věku 21 – 64 let má univerzitní vzdělání. V systému se také myslí na to, aby se poskytovala „druhá šance“ dospělým, kteří nedokončili vyšší stupeň středního vzdělání. Zvýšená pozornost je v současné době věnována odbornému vzdělávání a přípravě. Do roku 2030 má islandské vzdělávání vytyčeny následující cíle:
|
Podpora pedagogů při podpoře rovnosti a well-beingu
Inkluzivní a podpůrné vzdělávací prostředí je základem k tomu, aby každé dítě dosáhlo maxima svého potenciálu. Well-being studentů ve škole je tedy prerekvizou k tomu, aby vzdělávací proces byl efektivní a motivoval žáky i studenty k tomu, aby se vzdělávali celý život. Well-being studentů je ovšem neoddělitelný od well-beingu učitelů.
Učitelé na IslanduKvalifikačním předpokladem pro výkon učitelského povolání je „magisterský titul“ – tedy 5 let univerzitního vzdělání. To se týká i učitelů v mateřských školách. V období posledních pár let se zdvojnásobil počet absolventů učitelských oborů. Učitelské povolání je považováno za jedno z nejjistějších. I přesto se Island stejně jako jiné země potýká s nedostatkem učitelů. Island je jednou ze zemí OECD, kde připadá na učitele jeden z nejnižších počtů žáků (4 – 6 dětí na učitele v mateřské škole a 10 žáků na učitele na základní škole). Učitelé na Islandu učí méně hodin přímé výuky, než je průměr v zemích OECD. Učitelé na Islandu mají vyšší plat, než je průměr zemí OECD. (To se týká i platů nastupujících učitelů bez praxe.) Islandští učitelé mohou využívat více hodin školení a dalšího profesního rozvoje než jejich kolegové v jiných zemích. |
Islandští žáci a studentiVýsledky z mezinárodního šetření PISA poklesly na Islandu více než v jiných nordických zemích. Citelnější je tento propad u chlapců, kteří procházejí z migrantského prostředí. 83 – 84 % islandských žáků a studentů prohlásilo, že se cítí ve škole dobře. Podle šetření PISA žáci a studenti na Islandu pociťují více sounáležitosti se školou a méně šikany. V porovnání s jinými zeměmi OECD zdejší žáci a studenti také nahlížejí na své učitele více příznivěji. |
Well-being učitelů se odvíjí od toho, kolik mají důvěry a autonomie při poskytování vzdělávání, nebo jak moc se mohou spolupodílet na rozhodování ve škole. Well-being mj. odráží i to, jak učitelé vidí smysl ve své práci, jaký status mají ve společnosti a jaké vztahy mají nejen se svými žáky, ale také s kolegy, nadřízenými, či rodiči a širší komunitou.
Pro učitele je důležité, aby měli nejen dobré pracovní podmínky, ale také možnost kariérního postupu, a to nejen profesně, ale i hierarchicky – aby se mohli jednou stát například řediteli škol.
Ředitel školy má zásadní význam pro dobré fungování školy. To, jak dobrý je ředitel, se odrazí na tom, jak úspěšná bude škola a její žáci. Ředitelé škol jsou ale paradoxně ti, na které vzdělávací systémy trochu zapomínají. S lídry škol všichni automaticky počítají jako se zdatnými profesionály, ale systémy jim zapomínají poskytovat náležitou profesní a systémovou podporu.
Podle OECD ředitelé škol věnují 22 % svého času pedagogické práci a 40 % administrativní práci
[7]. 85 % ředitelů škol nikdy nedostane žádnou formální zpětnou vazbu za svou práci. Čeští ředitelé například často uvádějí jako negativní aspekt své profese stres a pracovní zátěž. Počet uchazečů o místo ředitele, je proto často malý.
[8] I to nás může vést k závěru, že profese ředitele školy není v České republice dostatečně atraktivní a že čeští ředitelé jsou se svou profesí méně spokojeni než například jejich evropští kolegové. Navíc 80 % českých ředitelů chce profesně růst a chce zlepšovat své kompetence.[9] Nicméně velká část ředitelů škol cítí, že k tomuto kroku nemají dostatečnou podporu a systémově ukotvený kariérní posun.
Návštěva školy
Před zahájením summitu je vždy všem účastníků dána možnost, aby se zúčastnili návštěvy vybraných škol. Tyto školy mají ukázat dobrou praxi v oblastech a tématech, na které je summit zaměřen. Z mého pohledu jde o velice zajímavou příležitost vidět, jak věci fungují jinde, co všechno se dá podniknout a jak je možné život ve škole pojmout. Je faktem, že vzdělávací systémy a podmínky jsou tak specifické, že není vždy možné, aby se nějaké opatření nebo praxe ze zahraniční školy promítly jedna ku jedné do školy v České republice. Pravdou ale zůstává, že každá taková návštěva zahraniční školy je pro mě inspirací a příležitostí vidět věci z jiného úhlu pohledu, než jsem zvyklá, nebo si schopná představit. V tomto ohledu nezklamala ani návštěva islandské školy Fellaskóli.
Islandská škola – FellaskóliFellaskóli je základní škola, kterou navštěvuje 360 žáků. Třídy jsou ve škole rozdělené od první do desáté. Škola je multikulturní a většina žáků mluví jiným rodným jazykem než islandštinou. Škola tedy musí řešit nejen soužití až dvaceti různých kultur a jazyků svých žáků, ale především je musí všechny naučit islandsky. Fellaskóli se zavázala zlepšovat své vzdělávací postupy v souladu s národními učebními osnovami a vzdělávací politikou města Reykjavík nazvanou Splňme si sny. Hlavním cílem školy je zajistit rovné příležitosti pro všechny žáky, podporovat angažovanost a demokratickou účast a poskytovat vhodnou podporu, která vychází ze silných stránek každého žáka. Tento přístup umožňuje studentům, aby se aktivně podíleli na well-beingu a pozitivní atmosféře ve škole. Žáci 1. a 2. třídy školy Fellaskóli se až do 15:40 účastní kombinace školních a volnočasových aktivit. Poté je další možnost zapsat děti do mimoškolního programu, který trvá až do 17:00 hodin. Tento program a integrující přístup ke školní výuce se nazývá 1, 2 a Fellaskóli. Cílem je prodloužit dobu, kterou děti tráví v islandsky mluvícím prostředí, a zlepšit jejich sociální dovednosti Výuka islandského jazyka je ve Fellaskóli klíčovým tématem a všichni pedagogové školy jsou kvalifikovaní učitelé islandštiny. Mezi hlavní zásady vzdělávacího přístupu patří rozvoj jazyka, gramotnost, řízené učení, hudba a kreativita. Rozvoj jazyka a gramotnosti slouží jako základ efektivní výuky, přičemž velký důraz je kladen na čtení. Velká pozornost je ve škole věnována hudbě. Filosofií školy je, že hudba hraje zásadní roli při učení a podpoře osvojování si cizího jazyka. Hudební a tvůrčí činnosti navíc přispívají ke zlepšení pohody žáků, podporují pozitivní sebepojetí a posilují jejich víru ve vlastní schopnosti. Žáci školy se tedy mohou účastnit řady školou podporovaných předmětů a aktivit jako je například výuka hry na hudební nástroj, účinkování ve školní kapele, nebo také možnosti využít školního nahrávacího studia k rozvoji svých vlastních hudebně zaměřených aktivit a zájmů. Kromě hudby je ve škole kladen důraz i na rozvoj praktického využití ICT a mediálních dovedností. Škola disponuje vlastním studiem pro nahrávání podcastů, nebo pro natáčení krátkých videí. Žáci jsou ve výuce vedeni k tomu, že řadu domácích nebo seminárních prací mohou odevzdat v jimi zvolené kreativní podobě. Tedy například místo obyčejného zápisu o knize do čtenářského deníku, mohou o této knize natočit vlastní podcast, krátký video rozhovor s jiným žákem nebo téma knihy zpracovat do vlastního autorského videa. Jak doslovně řekla vyučujícího tohoto mediálního předmětu, je důležité předem přistupovat k výzvám jako ke splnitelným úkolům, snažit se hledat cestu společně a přiznat si, že napoprvé všechno vyjít nemusí. Poznamenala, že na jednu stranu se některé projekty rozvinuly mnohem dál, než si kdy představovala, že by bylo možné. Na druhou stranu nepopírala, že s technickou stránkou ve výuce jí často pomohou digitálně mnohem zdatnější žáci. V hodinách tedy dochází ke vzájemné spolupráci, kdy učitel metodicky a odborně žáky vede, zatímco oni mu dokáží poradit s technickými problémy a „vychytávkami“, které sám třeba nezná nebo neví, že by je mohl použít. |
[1] OECD, 2025. International summit of the teaching profession 2025 – Quality early childhood Education: The key to prosperity and well-being. Online. Dostupné: istp-quality-early-childhood-education-background-note.pdf . [Cit. 2025-4-16]. str. 9.
[2] Mezinárodní organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) ve své Studii předškolního vzdělávání a pohody dětí (IELS) zjistila, že socioekonomicky znevýhodněné pětileté děti měly jak nižší rané kognitivní dovednosti, tak i sociální a emocionální dovednosti než děti ve výhodnějším postavení.(OECD, 2025. International summit of the teaching profession 2025 – Quality early childhood Education: The key to prosperity and well-being. Online. Dostupné: istp-quality-early-childhood-education-background-note.pdf . [Cit. 2025-4-16]. str 9.)
[3] OECD, 2025. International summit of the teaching profession 2025 – Quality early childhood Education: The key to prosperity and well-being. Online. Dostupné: istp-quality-early-childhood-education-background-note.pdf . [Cit. 2025-4-16] str. 7.
[4] Evropská komise, 2024. Monitor vzdělávání a odborné přípravy 2024 – analýza situace v jednotlivých zemích. ISBN 978-92-68-19036-4 Online. Dostupné zde: monitor vzdělávání a odborné přípravy 2024-NCAN24003CSN (3).pdf [Cit. 2025-4-25]
[5] K 1. září 2024 MPSV zaregistrovalo 1 815 dětských skupin s 24 580 místy pro děti: https://evidence.mpsv.cz/eEDS/index.php
[6] OECD, 2025. Reducing Inequalities by Investing in Early Childhood Education and Care, Starting Strong, OECD Publishing, Paris. Dostupnézde: https://doi.org/10.1787/b78f8b25-en.
[7] OECD (2019), TALIS 2018 Results (Volume I): Teachers and School Leaders as Lifelong Learners, TALIS, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/1d0bc92a-en.
[8] Průměrně se do konkurzu hlásí 2 uchazeči. Do 39 %konkurzů se přihlásil pouze jeden uchazeč, ve 2 % případů se nepřihlásil nikdo (ČŠI, 2025).
[9] Učitel naživo, STEM 2025. Ředitelky a ředitelé chtějí trávit čas pedagogickým leadershipem (Učitel naživo, STEM 2025). Online. Dostupné v odkazu: studie-reditelky-a-reditele-chteji-byt-pedagogickymi-lidry.pdf
Gabriela Tlapová, 14. 4. 2025