Začínající učitelé se školili v Rize

Příručka a projekt

Vstup do učitelské profese není lehký a podpora zpravidla není na všech školách nastavena tak, aby pokryla veškerá témata a otázky, se kterými začínající učitelé na počátku své profesní kariéry „zápasí“. Projekt Podpora učitelům se snaží nejen zmapovat stávající situaci a dostupnou podporu poskytovanou začínajícím učitelům v České republice, ale má pomoci vytvořit rámec systémové podpory pro začínající učitele, který bude založen právě na jejich potřebách.

Potřeby učitelů byly zkoumány na začátku projektu v rámci dotazníkového šetření. Na základě těchto výsledků byl koncipován i obsah již zmiňované elektronické příručky pro začínající učitele.

Příručka má nováčkům pomoci zorientovat se na začátku kariéry, překonat počáteční těžkosti spojené s tím, že pregraduální příprava začínající učitele na řadu výzev nepřipraví, a v neposlední řadě by měla také inspirovat k dalšímu poznání a seberozvoji.

Elektronická příručka pro začínající učitele, která vznikla v rámci projektu, obsahuje sedm kapitol:

Kapitola 1 – Úvod

Kapitola 2 – Odborná podpora na začátku praxe

Kapitola 3 – Klíčové dovednosti

Kapitola 4 – Práva a povinnosti začínajících učitelů

Kapitola 5 – Sociální dialog

Kapitola 6 – Digitalizace a digitální pracoviště

Kapitola 7 – Role učitelů v budoucnosti

Český tým a práce na příručce

Český tým složený ze začínajících, zkušených učitelů, vedoucích pracovníků a právníků ČMOS PŠ pracoval na textu příručky od dubna 2023. Co se zpočátku jevilo jako sepsání krátkého informačního dokumentu, nakonec narostlo na více než sto stran textu. Autoři textu představují v kapitolách příručky jednotlivá témata, ale hlavně čtenáři nabízejí konkrétní typy, jak postupovat v praxi, čemu věnovat pozornost, čeho se vyvarovat, a v neposlední řadě i kde hledat další informace a poučení o daném tématu. Příručka samotná nechce působit jako odtažitý a suše technický metodický text vyjmenovávající co ano, a co ne. Má se spíš jednat o jakéhosi virtuálního zkušenějšího rádce nebo kolegu, na kterého se může začínající učitel obrátit, když si neví rady v konkrétní situaci, nebo když se chce o tématu dozvědět víc.

Vzhledem k tomu, že je příručka primárně určena začínajícím učitelům, bylo její sepsání záměrně svěřeno z velké části právě jim samým. Oni totiž sami ví nejlépe, co je „pálí“, a dobře si pamatují, ve kterých situacích nenacházeli pomoc a podporu, kterou kdysi sami potřebovali.  Tým, který na textu příručky pracoval si vzal téma opravdu za své. Nadšení, zaujetí pro věc a snaha poskytnout přesně tu pomoc, kterou si autoři sami kdysi přáli dostat, je patrná z celé příručky.

Vedle jednotlivých národních mutací reflektujících specifika daných vzdělávacích systémů, bude publikována ještě příručka nadnárodní, sepsaná v angličtině, která bude shrnovat hlavní informace o postavení začínajících učitelů ve vzdělávacích systémech partnerů projektu a uvádět příklady dobré praxe. Diskuse o závěrečné podobě této anglické příručky byla jedním z témat setkání v Rize.

Cesta do Rigy

V září 2023, kdy byly práce na textu příručky již téměř hotové, odletěl český tým do lotyšské Rigy, aby zde ve spolupráci se členy týmů ostatních partnerských organizací (lotyšský odborový svaz LIZDA, litevský odborový svaz LESTU a polský odborový svaz ZNP) diskutovali o finální podobě elektronické příručky.

Vzhledem k tomu, že se jednalo o sdílený projekt se zahraničními partnery, měl každý partner projektu na starosti jednu konkrétní kapitolu příručky.

Český tým autorsky vedl kapitolu věnující se klíčovým dovednostem. Tato kapitola obsahuje konkrétní typy, jak vytvářet a budovat vztahy ve třídě, jak efektivně komunikovat, nejen s žáky, ale třeba i jejich rodiči, a jak dávat, či přijímat zpětnou vazbu.

Kromě finalizace textu příručky bylo cílem setkání také vyškolit a dostatečně připravit účastníky na to, aby následně sami mohli školit svoje kolegy o tématech z příručky a zároveň tak šířit povědomí o elektronické příručce mezi začínající učitele, ale i širokou odbornou veřejnost.

Celkem se v Rize sešlo více než čtyřicet účastníků. Program setkání byl rozdělen do několika panelů, které obsahovaly prezentace a seminární práci. Každý národní tým měl za úkol představit práci na své kapitole. Poté byli účastníci rozděleni do menších skupin tak, aby byly v každé skupině zastoupeni vždy všechny partnerské země. V těchto skupinách probíhala úzce zaměřená diskuse o jednotlivých aspektech daného tématu. Na závěr se výstupy ze skupinových diskusí analyzovaly a shrnuly do závěrečné zprávy.

Za český tým přednesl příspěvek David Navrátil, který informoval o činnosti a struktuře ČMOS PŠ.

Další příspěvek měla Jana Zámečníková, která představila postavení začínajících učitelů ve vzdělávacím systému České republiky.

Příspěvek o pracích na kapitole věnující se klíčovým dovednostem představila Vendula Bittner. Ta se zaměřila na otázku budování vztahů a efektivní komunikaci ve výuce i mimo ni. Po této prezentaci následovala seminární část, ve které účastníci diskutovali o tom, do jaké míry je zvládnutí klíčových dovedností relevantní pro učitelskou profesi.

Dojmy účastníků českého týmu ze školení

Pět dní strávených v Rize bylo náročných. Program školení a seminářů byl naplánovaný od rána do večera. Oficiální jednací řečí školení byla angličtina. Účastníci museli prezentovat, zapojovat se diskusí a následně shrnovat výsledky diskusí v jednotlivých mezinárodních skupinách. Aktivní diskuse o odborných tématech v angličtině byla tedy další výzvou, která účastníky školení čekala.

Zde jsou postřehy jednotlivých účastníků školení:

„Celkově to bylo náročné ale super. Poznat ostatní, sdílet radosti i starosti, zjistit co [v ostatních zemích] dělají, co jim funguje a jak smýšlejí.”

Míša

“Workshopy a semináře byly v Rize přínosným zdrojem praktických zkušeností nejen pro začínající učitele, ale také pro vedoucí pracovníky. Mnoho zajímavých nápadů, týmová spolupráce a dobrá nálada dala vzniknout příručce, která může být inspirací a povzbuzením pro další pedagogickou práci nejen začínajícím pedagogům střední Evropy.”

Jan

“Oceňuji především to, že jsme byli rozděleni do skupin napříč zeměmi a měli příležitost sdílet zkušenosti z našich vzdělávacích systémů.”

Veronika

“Projekt mi přijde jako skvělý nápad a už teď vím, že by mohl být velkým přínosem pro spoustu mladých učitelů. Zároveň jsem také ráda, že jsem se měla možnost setkat se s ostatními pedagogy (včetně zahraničních) a zjistit, jaká je jejich výuka a jaký je jejich učitelský status.”

Zuzka

Co bude dál?

Příručka v současné době prochází posledními jazykovými a grafickými úpravami. Její uveřejnění je plánováno před koncem roku 2023. Po uveřejnění bude příručka dostupná na webu ČMOS PŠ a zájemci si ji budou moci zdarma přečíst a stáhnout.

V současné době se plánují školení o příručce v České republice.

V lednu 2024 proběhne kulatý stůl pro stakeholdery shrnující výsledky projektu a závěrečná konference v Rize pro všechny partnery projektu.

Gabriela Tlapová