U příležitosti Světového dne učitelů požadují pedagogové naléhavé kroky k řešení celosvětového nedostatku učitelů

Brusel - V době, kdy školní komunity po celém světě slaví Světový den učitelů, pedagogové ze všech zemí světa vyzývají k okamžitým opatřením, jež by řešila celosvětový nedostatek učitelů, který ohrožuje právo na vzdělání miliónů dětí na všech kontinentech.

Špatně zaplacení, přepracovaní a nedocenění učitelé opouštějí svoji profesi, což zhoršuje krizi, která způsobuje, že žáci nemají kvalifikované učitele, a podkopává se pokrok v dosahování globálních cílů v oblasti vzdělávání.

Rozsah tohoto problému je bezprecedentní: UNESCO uvádí, že na celém světě je do roku 2030 zapotřebí 44 milionů dalších učitelů, aby bylo dosaženo všeobecného základního a středního vzdělávání. Základní příčiny jsou dobře zdokumentované - nízké platy, špatné pracovní podmínky a zvýšená pracovní zátěž vyhánějí učitele ze tříd a odrazují mladé lidi od vstupu do této profese. Polovina všech zemí platí učitelům méně než jiným profesím, které vyžadují podobnou kvalifikaci. Navíc většina učitelů v loňském celosvětovém průzkumu uvedla, že se u nich zvyšuje stres a vyhoření, což je pro ně silným faktorem při rozhodování o odchodu z profese.

Situace je obzvláště vážná v regionech, jako je subsaharská Afrika, kde bude do roku 2030 zapotřebí o 15 milionů učitelů více. Dokonce i v zemích s vyššími příjmy přetrvávají problémy s udržením učitelů, protože rostoucí pracovní zátěž a nedostatečně financované veřejné školy nutí pedagogy odejít z profese a zbylí učitelé tak musí čelit ještě obtížnějším podmínkám.

Generální tajemník organizace Education International (EI) David Edwards ve svém projevu k této zásadní otázce zdůraznil, že je zapotřebí rozhodných opatření: „Učitelé musí být zaplaceni, učitelé musí být respektováni a ano, učitelům musí být nasloucháno.“ Edwards varoval, že bez vyřešení těchto základních otázek „snaha o zlepšení veřejného vzdělávání v celosvětovém měřítku bude marná.“

V reakci na krizi svolal generální tajemník Organizace spojených národů António Guterres panel na vysoké úrovni pro učitelskou profesi, který podpořily Mezinárodní organizace práce (ILO) a UNESCO. Tento panel mezinárodních odborníků vydal v letošním roce klíčová doporučení k řešení nedostatku učitelů, která se zaměřují na zmenšení nejistoty zaměstnání, snížení pracovní zátěže, řešení dobrých životních podmínek učitelů a zvýšení platů. 

Mezi doporučení patří zapojení učitelů do politických rozhodnutí, posílení sociálního dialogu, vytvoření národních komisí pro zlepšení pracovních a platových podmínek, investice do vzdělávání a profesního rozvoje učitelů, prosazování spravedlnosti i rovného odměňování žen a mužů a přechod učitelů zaměstnaných na základě pracovních smluv na dobu určitou na pracovní smlouvy na dobu neurčitou a z nekvalifikovaných pozic na pozice kvalifikované.  

Edwards se zamyslel nad významem těchto doporučení: „V dnešní Světový den učitelů je skutečná změna na dosah ruky. Poprvé má svět k dispozici komplexní plán, jak ukončit celosvětový nedostatek učitelů a posílit naši profesi. Doporučení panelu OSN na vysoké úrovni pro učitelskou profesi jsou plánem, jak navrhnout vzdělávací systémy, které si studenti zaslouží. Dalším krokem je zajistit, aby vlády tento plán uskutečnily, aby se stal realitou pro každého učitele a každého studenta.“

Mugwena Maluleke, prezident organizace Education International, zdůraznil, že je důležité naslouchat učitelům a zapojit je do rozhodovacích procesů, které utvářejí vzdělávací politiku: „Skutečná transformace začíná tím, že se ocení hlas učitelů. Učitelé musí mít profesní autonomii, aby mohli vést, inovovat a přijímat rozhodnutí, která utvářejí budoucnost vzdělávání.“ 

U příležitosti Světového dne učitelů vyzývají pedagogové vlády na celém světě, aby plně financovaly veřejné vzdělávání, investovaly do učitelů a zlepšily jejich pracovní podmínky. Učitelé zůstávají ústředním prvkem úspěchu veřejných vzdělávacích systémů a jejich podpora je zásadní pro to, aby se zajistilo kvalitní vzdělávání pro všechny žáky a studenty.

 

****

Světový den učitelů, který se celosvětově slaví 5. října, je příležitostí oslavit učitele a uznat jejich nezastupitelnou roli ve veřejných vzdělávacích systémech po celém světě. Letošní téma „Ocenit hlas učitelů: na cestě k nové společenské smlouvě pro vzdělávání“ zdůrazňuje naléhavou potřebu zajistit, aby se učitelé aktivně zapojili do rozhodovacích procesů, které utvářejí vzdělávací politiku a budoucnost vzdělávání.

Education International sdružuje organizace učitelů a dalších pracovníků ve školství z celého světa. Prostřednictvím 383 členských organizací zastupuje více než 32 milionů učitelů dalších pedagogických a nepedagogických pracovníků ve školství ve 178 zemích a teritoriích.

Tisková zpráva