Rizika převodu financování nepedagogických pracovníků na kraje a obce

Českomoravský odborový svaz pracovníků školství nesouhlasí s převedením financování platů nepedagogických pracovníků z rozpočtů  krajů a obcí ze zvýšeného podílu na sdílených daních (RUD).

V současné době registruje velké množství reakcí a   názorů ze svých organizací, které upozorňují na reálná rizika, bude-li narychlo schválen a realizován nepromyšlený plán převodu bez řádného projednání se sociálními partnery.

Školské odbory ve svých programových dokumentech  mají zakotven princip sounáležitého zaměstnaneckého kolektivu jedné školy, kdy všichni zaměstnanci jsou odměňováni z státního rozpočtu kapitoly školství.

Nepedagogičtí pracovníci jsou nedílnou součástí vzdělávacího procesu, zabezpečují pro jeho kvalitu potřebné. Při převodu financování nepedagogických pracovníků na zřizovatele panují obavy z ohrožení provozu škol kvůli omezenému nebo nedostatečnému financování z rozpočtů některých zřizovatelů, ze zvýšení administrativy.

Vyjádření ministra školství Mikuláše Beka:

“V případě nepedagogů, kam patří profese jako  kuchařka, školník, školnice, uklízečka, ekonomka, ale i správce IT, počítá návrh s navýšením platů o 5 % od 1. 1. 2025. Financování nepedagogické práce ve stávajícím rozsahu je v rozpočtu zajištěno na celý školní rok 2024/2025. Od 1. 9. 2025 by pak měla být nepedagogická práce ve školách a školských zařízeních financována z rozpočtů zřizovatelů, tedy obcí a krajů, což povede k naplnění jednoho z cílů Strategie 2030+. Připravovaná změna posílí roli zřizovatelů, kteří se znalostí místních podmínek dokážou lépe a efektivněji zajistit provoz škol.“

Demontáž financování regionálního školství – rizika

  • Připravuje se zásadní průlomová změna, která nemá legislativní oporu, a tak se bude zřejmě narychlo schvalovat jako přílepek k novele zákona o rozpočtovém určení daní. Příprava změn není plně v souladu se záměrem uvedeným ve Strategii 2030+.
  • Nejčastější reakcí a názorem je, že se vláda riskantně snaží převést finanční břemeno a zbavit se částečně  financování školství ze státního rozpočtu v situaci, kdy finanční situace krajů a obcí je příznivější než rozpočet státu. Tedy nesystémová úspora za každou cenu.
  • Ředitel se ocitá v komplikovaném nerovném postavení, jako zaměstnavatel má přehled o potřebách, nutných počtech a práci svých nepedagogických zaměstnanců, ale obec, kraj jako zřizovatel, který bude určovat objem prostředků na nepedagogické pracovníky, to nemusí akceptovat. Tento krok vylučuje přímou vazbu řízení.
  • Velká rizika hrozí u obcí, které se  ocitnou  nečekaně ve finančních problémech. Finanční prostředky z rozpočtového určení daní určené pro školství nejsou účelově vázány, nemusí je proto použít v plné míře.  
  • Existuje reálná obava z udržení kvality školního stravování, hrozba privatizace školního stravování. Obce a kraje ve snaze ušetřit mohou hledat cestu privátního zajištění “vývařovny” pro více škol. Na privátní subjekty se nevztahují zásady pro školní jídelny.
  • Zřizovateli  mohou být najímány i uklízecí agentury, což v případě mateřských škol je naprosto nevyhovující a neakceptovatelné
  • Hrozí, že úroveň služeb poskytovaných nepedagogickými pracovníky se bude v různých obcích a regionech lišit, každý zřizovatel bude postupovat jinak, ne vždy půjde o “osvíceného” zřizovatele.

V Praze 23. 10. 2024

Vedení  odborového svazu

Poznámka: Ve středu 23. 10. 2025 Poslanecká sněmovna ČR schválila v prvním čtení rámec státního rozpočtu 2025. Kapitola školství 333 se bude ve školském výboru sněmovny projednávat 6. 11. 2025. Jednání je veřejné. Pro zájemce připojujeme pozvánku, kterou naleznete v příloze v formátu pdf.