Webinář – ředitelé škol v České republice, jejich postavení a podpora

Českomoravský odborový svaz pracovníků školství (ČMOS PŠ) ve spolupráci s ETUCE a za účasti OZŠ (Slovensko) uspořádal 5. března 2025 mezinárodní webinář na téma Ředitelé škol v ČR, jejich postavení a podpora. 

Webinář byl uspořádán v rámci série akcí uskupení Education Leadership Network Europe (ELNE), které je vedeno evropskými zastřešujícími organizacemi, jako jsou ETUCE (odbory ve vzdělávání), EFEE (zaměstnavatelé ve vzdělávání), ESHA (vedení škol), EPA (rodiče) a OBESSU (studentské odbory).

František Dobšík, předseda ČMOS PŠ, ve své úvodní řeči zdůraznil význam zlepšení postavení vedoucích pracovníků škol a zatraktivnění této profese pro učitele.

V rámci webináře dále vystoupili:

  • Agnes Roman, vedoucí koordinátorka ETUCE pro vzdělávací politiku - Perspektiva ETUCE;
  • Ctirad Vaník, ředitel Základní školy a mateřské školy v Krupce, předseda Odborné sekce ředitelů škol ČMOS PŠ - Postavení ředitele školy a zakotvení pozice ředitele ve školském zákoně, řízení školy v praxi, administrativa, možnosti posílení pozice ředitele školy ve školském zákoně;
  • Jan Zeman, analytik PAQ Research - Postavení ředitele školy v České republice;
  • Iveta Hudzietzová, členka RV sekce vedoucích pracovníků ČMOS PŠ - Střední článek podpory;
  • Pavel Ondek, předseda OZPŠaV - Postavení pedagogických pracovníků na Slovensku;
  • Peter Danko, místopředseda OZPŠaV, ředitel střední školy - Postavení ředitele školy na Slovensku a ukotvení této pozice v legislativě.

Vedení školství se zapojením učitelů do rozhodování je důležité téma. Učitelské odbory by se měly dle slov Agnes Roman zapojit do utváření vzdělávacích systémů prostřednictvím sociálního dialogu a učitelé by měli být zapojeni do rozhodování na úrovni škol, například v oblasti zelené a digitální transformace škol. Také je třeba učitele motivovat k tomu, aby se stali vedoucími pracovníky škol, a je důležité diskutovat o tom, jaké jsou požadavky ze strany ředitelů škol a jak podpořit jejich statusový kariérní růst, pracovní podmínky a další vzdělávání.

Jednotlivé příspěvky ukázaly, že se o postavení ředitelů škol v ČR vedou diskuse, jak moc by měl ředitel školy být „pouze“ manažerem provozu školy, a nakolik vedoucím pedagogické práce. Ředitelé škol mají na starosti projektové, administrativní a finanční řízení, pedagogické vedení a zodpovídají za nepedagogické pracovníky. Jsou zodpovědní za vysokou kvalitu vzdělávání, ale není definováno, co vysoká kvalita vlastně znamená a jaká jsou její kritéria. Chybí objektivní kritéria hodnocení ředitelů a není zajištěn ani jejich kariérní růst. Ředitelé mají omezené finanční prostředky, příliš mnoho odpovědnosti, ale příliš málo kompetencí. Z časových důvodů často padá pedagogické vedení spíše na učitele.

Podle OECD ředitelé škol věnují 22 % svého času pedagogické práci a 40 % administrativní práci. 85 % ředitelů škol nikdy nedostane žádnou formální zpětnou vazbu za svou práci. 80 % českých ředitelů chce profesně růst a chce zlepšovat své kompetence. Nicméně velká část ředitelů škol cítí, že k tomuto kroku nemají dostatečnou podporu a systémově ukotvený kariérní posun. Jistou pomocí by mohl být tzv. střední článek podpory, který je v současné době představován v jednotlivých regionech.

Gabriela Tlapová, 6. 3. 2025