Efektivní a spravedlivá obnova vzdělávání po pandemii – 10 principů
Organizace Education International a OECD společně sepsaly dokument, ve kterém shrnují základní principy pro obnovu vzdělávání po pandemii Covid-19. Text s názvem Efektivní a spravedlivá obnova vzdělávání – 10 principů (20210427_101516_EI EFFECTIVE AND EQUITABLE EDUCATIONAL RECOVERY.pdf (windows.net) byl oběma organizacemi publikován v roce 2021.
Cílem je poskytnout vodítko pro tvorbu vzdělávacích politik tak, aby se zajistil přístup pro všechny ke spravedlivému a efektivnímu vzdělávání. Text dokumentu, který vyjmenovává doporučené principy, je obohacen o příklady z praxe jednotlivých zemí při řešení distanční výuky a vzdělávání během uzavírky škol. Doporučené principy jsou následující:
Principy pro provoz škol a zajištění vzdělávání během pandemie:
1. Zajistit, aby školy zůstaly co nejdéle otevřené a co nejbezpečnější.
2. Zajistit spravedlnost i to, aby byly veškeré potřeby kryty zdroji.
3. Vytvořit infrastrukturu distančního vzdělávání dostupnou všem studentům.
4. Podporovat profesní stránku učitelů.
5. Umožnit učitelům a rodičům podporovat žáky a studenty.
Principy pro obnovu směřující k efektivnímu a spravedlivému vzdělávání:
6. Poskytnout cílenou podporu pro naplnění vzdělávacích, sociálních a emočních potřeb studentů.
7. Ve spolupráci s učiteli a stakeholdery navrhnout robustní digitální vzdělávací infrastrukturu.
8. Podpořit učitele v uplatňování jejich profesionality a v dalším rozvoji v rámci odborného vzdělávání.
9. Podpořit kolaborativní kulturu inovací.
10. Poučit se z národních a mezinárodních poznatků.
ČMOS PŠ tento dokument přeložil do češtiny. Český překlad najdete zde: (viz příloha níže)
Gabriela Tlapová
7. 6. 2022