Konference ETUCE 2016
Ve dnech 5. – 8. 12. 2016 se v Bělehradu Srbsku konala konference organizace ETUCE, které se zúčastnili i zástupci ČMOS PŠ.
Konference byla zahájena za účasti Srbského ministra školství, který ve své úvodní řeči zdůraznil potřebu zatraktivnění učitelského povolání a potřebu dostatečných investic, aby bylo zajištěno kvalitní vzdělávání pro všechny. Dalšími hlavními řečníky byli Susan Hopgood, prezidentka EI, Motserrat Mir Roca, tajemnice ETUC a Tibor Navracsics, Evropský komisař pro vzdělávání a nově zvolená ředitelka ETUCE pro Evropu, Susan Flocken, kteří ve svých projevech zmínili klíčové role, které vzdělávání ve společnosti hraje, nutnost dostatečných investic do vzdělávání, nárůstu fenoménu privatizace ve školství a vzdělávání, otázek globalizace, nových technologií, nárůstu extremismu, nutnosti sociálního dialogu a otázky občanských a lidských práv obecně, jakožto relevantních témat, která by měla současná společnost řešit.
Hlavním bodem programu byla volba do orgánů organizace. Pro období 2017-2020 byla znovu zvolena prezidentkou Christine Blower, spolu s ní bylo zvoleno šest nových viceprezidentů. Předseda ČMOS PŠ, pan František Dobšík, byl opětovně zvolen do ETUCE Committee.
V rámci konference byly přijaty rezoluce a dokumenty dotýkající se následujících témat:
Rezoluce o posílení odborových svazů ve vzdělávání jakožto klíče k podpoře kvalitního vzdělávání
Politika EI a ETUCE zdůrazňuje roli, kterou hrají odborové organizace v podpoře učitelů jak ve vztahu k jejich pracovněprávním podmínkám, tak v oblasti jejich profesních otázek. Obě organizace tak pracují i na zlepšení pracovních podmínek, i na podpoře profesních zájmů pracovníků ve školství.
Globální ekonomická a finanční krize přinesly ohrožení sociálního dialogu ve věcech pracovních podmínek a souvisejících témat týkajících se profesních zájmů pracovníků ve školství. Odborové svazy pracovníků ve školství se stále více setkávají s neochotou ze strany státních autorit, aby byly zahrnuty do sociálního dialogu týkajícího se národních vzdělávacích reforem.
Připravované obchodní a investiční smlouvy jako CETA, TTIP a TiSA mohou přinést ohrožení systému vzdělávací politiky, veřejných škol a ostatních vzdělávacích institucí. Je třeba bránit se přijetí těchto smluv.
Dokument s názvem Výuka ve 21. století a použití ICT
ICT jsou v současné době používány v mnoha různých oblastech života a získávají rostoucí roli v socializaci dětí a mladých lidí. Přestože ICT přinášejí další možnosti a potenciál v kulturních a politických oblastech, mohou přinést také nebezpečí v podobě kybernetické kriminality, škodlivého obsahu, zvyšující se komercializace a ohrožení osobních dat. Společnost a vlády by si měly být vědomy těchto potenciálů a rizikových faktorů a měly by zanášet do svých plánů pomoc jejich řešení nebo prevenci. Jedná se o další téma, které by mělo být probíráno se sociálními partnery.
Rezoluce o postoji odborových svazů pracovníků ve školství ohledně uprchlické situace v Evropě s názvem Podpora vzdělávání jakožto klíče k integraci a inkluzi
Rezoluce o podpoře statutu a uznání učitelů ve vyšším vzdělávání
Rezoluce vyjadřující solidaritu s tureckými učiteli a akademickými pracovníky
Eskalace násilí v Turecku s sebou nese porušování základních lidských práv, obzvláště svoboda slova, sdružování a tím i porušení mezinárodních smluv jako je Evropská úmluva o lidských právech, kterou je Turecko vázáno. Zatýkání a perzekuce tureckých občanů a mezi nimi i učitelů jsou něčím, k čemu by mezinárodní společenství nemělo mlčet. EI a ETUCE v této rezoluci násilí a situaci v Turecku jasně odsoudili a vyjádřili jednoznačnou podporu a solidaritu tureckým občanům a učitelům.
Rezoluce o podpoře rovnoprávnosti ve vzdělávání a podpoře odborových svazů pracovníků ve školství v rychle se měnícím světě
Rezoluce o sociálním dialogu a kolektivním vyjednávání na evropských školách
Dokument o zajištění kvality ve vzdělávacích systémech skrze personální obnovu pedagogických pracovníků a spolupráce s ostatními nepedagogickými pracovníky
Rezoluce o podpoře předškolního vzdělávání
Rezoluce proti privatizaci a komercializaci ve školství
Rezoluce znovu potvrzuje, že vzdělání je lidským právem a veřejným dobrem a z tohoto důvodu je jednou ze základních povinností vlád, aby ho dostatečně financovaly a podporovaly. K řešením otázek školství je nutné, aby bylo jednáno se sociálními partnery. Privatizace a komercializace školství s sebou přináší negativní důsledky, které mají dopad na děti a mladé lidi, učitele, nepedagogické pracovníky a společnost jako takovou. Privatizace a komercializace ve školství zvyšuje socio-ekonomickou nerovnost, genderové předsudky, etnickou a náboženskou segregaci a podkopává sociální nerovnost. Jednotlivé členské organizace ve spolupráci s ETUCE se budou aktivně snažit, aby snahy k prosazování privatizace a komercializace ve školství byly pečlivě monitorovány a aby jim bylo zabráněno již v počátku.
Rezoluce o profesním statutu učitelů
Rezoluce o roli vzdělávání v rámci demokracie
zprávu připravila
Mgr. G. Tlapová