Prohlášení ETUCE o cestě k obnově po krizi COVID-19
(Přijato výborem ETUCE Committee 16. června 2020)
Pandemie COVID-19 je zdravotní, sociální a ekonomickou krizí. Neblahé důsledky této krize zasáhnou nejvíce zranitelnou část společnosti a vzdělávání je klíčovým sektorem, který by měl tyto negativní následky řešit a napomáhat k obnově.
To, že je vzdělávací sektor klíčovým pro veřejné dobro, je teď více než kdy jindy zcela evidentní. Odborové svazy ve vzdělávání po celé Evropě se od začátku pandemie mobilizovaly, aby poskytly podporu pracovníkům ve školství a vzdělávání ve všech stádiích pandemie, a to od přechodu na výuku na dálku až ke strategiím na znovuotevírání škol, a budou v této své činnosti pokračovat na dlouhé cestě k obnově z této krize.
Ekonomické výdaje na pandemii budou přetrvávat i poté, co pomine přímé ohrožení veřejného zdraví. Vzhledem k tomu, že se očekává, že se ekonomika EU sníží o 7,5 % v roce 2020[1], což je mnohem více než v době ekonomické a finanční krize v roce 2009, a očekává se, že porostou vládní schodky. Jestliže budou vlády zasaženy hlubokou recesí bez potřebného fiskálního prostoru a v situaci nejisté budoucnosti obnovy, budou vlády s největší pravděpodobností přistupovat zdrženlivě k tomu, aby se zavázaly k navýšení pokulhávajících investic do vzdělávání, a budou spíše ochotné otevřít dveře kombinaci veřejného a soukromého financování vzdělávání a odborné přípravy s cílem dostat rychlé investiční injekce do tohoto sektoru. Tento přístup může vytvořit dlouhodobé nerovnosti a nespravedlnosti, které budou přetrvávat po několik dalších generací. S ohledem na lekce, které jsme dostali v minulosti a s ohledem na fakt, že velké množství zemí po celé Evropě postupně uvolňuje restriktivní opatření pomocí návrhů a implementace strategií pro vymanění se z krize, vyzýváme vlády a odpovědné orgány, aby...
Celý text prohlášení ETUCE naleznete v české a v anglické verzi ve formátu pd. níže.
[1] Evropská komise, „European Economic Forecast Spring 2020“, Institutional Paper 125, květen 2020