25 lekcí vzdělávání a demokracie
Brusel, 2. října 2018 – Education International, světová federace národních odborových svazů ve vzdělávání ve 177 zemích a teritoriích, která reprezentuje 32.5 miliónů pedagogických a nepedagogických pracovníků, vydala „25 lekcí vzdělávání a demokracie“, které se naučily odborové svazy ve vzdělávání po celém světě v průběhu svého vývoje.
Tato iniciativa je odpovědí na upadající demokratické hodnoty v zemích po celém světě, jak je patrné z útoků na svobodný tisk, ochuzování veřejných služeb, vzrůstající nerovnosti a elitářství, omezování lidských práv a profesních svobod, ale i nárůstu populismu, rasismu a xenofobie.
Tyto lekce slouží jako připomínka toho, že všichni pedagogičtí pracovníci hrají důležitou roli pro své studenty ve zprostředkovávání, podpoře a ochraně hodnot, které představují základ demokracie, a že pedagogičtí pracovníci pomáhají studentům, aby se stali aktivními občany, kteří jsou schopni dělat moudrá rozhodnutí.
Education International a jeho členské organizace se domnívají, že národní systém veřejného vzdělávání je nejlepší ochranou demokracie. Nicméně schopnost škol a univerzit naplnit tuto roli záleží na silné a sebevědomé učitelské profesi.
„Víme, že pedagogičtí pracovníci po celém světě, ať již pracují v demokratických, nedemokratických nebo autoritářských prostředích jsou připraveni hrát svoji roli,“ říká David Edwards, generální tajemník Education International. „Vyzýváme je, aby se stali baštou tam, kde je demokracie v ohrožení, aby iniciovali debaty, chopili se akce a uvědomili si, jaký přínos školy, univerzity a odborové svazy ve vzdělávání mají při dosahování udržitelné demokratické budoucnosti pro všechny,“ vyjádřil svůj názor Edwards.
V prosinci 2018 vydá Education International knihu, kterou napsala prezidentka Education International, Susan Hopgood, a emeritní generální tajemník, Fred van Leeuwen. V této knize shromáždili názory, informace a zkušenosti, které jsou za „25 lekcemi“.
25 lekcí vzdělávání a demokracie:
- Vzdělávání pro demokracii
- Podpora kritického myšlení
- Formování globálního občanství
- Nebýt poslušným otrokem státu
- Uvědomění si tenké linie mezi patriotismem a nacionalismem
- Podpora genderové rovnoprávnosti, diversity a inkluze
- Ochrana práva na vzdělání v národním jazyce
- Splasknutí internetových bublin a hodnota soukromí
- Přijetí nových technologií s rozvahou
- Zpochybnění standardizovaného testování
- Udržet školy jako bezpečné chrámy vzdělávání
- Odmítnutí nosit zbraně a policejní pásky
- Boj proti segregaci
- Přístup do škol pro všechny děti
- Boj proti diskriminaci založené na základě genderu, náboženství, etnika, hendikepu, sociálního prostředí a sexuální orientace
- Budování obrany, když nerovnost umlčuje hlasy
- Školy otevřené pro komunitu
- Ochrana vzdělávání pro společné dobro
- Udržet trh v bezpečné vzdálenosti
- Nenechat politiky zasahovat do výuky
- Brát se o svá práva
- Ochrana demokratických organizací a institucí
- Bránit a rozšiřovat práva kolektivního vyjednávání
- Trvat na aplikaci mezinárodních standardů
- Být pyšný na svou profesi
Zpracovala G. Tlapová