Co je Evropský semestr?

Evropský semestr (European Semester) je proces koordinace hospodářských a fiskálních politik v rámci EU. Název Evropský semestr je odvozen od toho, že hlavní část tohoto procesu je zaměřena na období šesti měsíců od začátku každého roku. Cílem Evropského semestru je, aby členské státy uváděly své rozpočtové a hospodářské politiky do souladu s cíli a pravidly dohodnutými v rámci EU a aby se zamezilo nadměrné makroekonomické nerovnováze.

Tato další snaha zabránit rozdílům mezi státy a posílit mechanismy konvergence a stability EU byla motivována nedávnou hospodářskou krizí, která ukázala, že posílená správa ekonomických záležitostí a lepší koordinace v rámci EU je žádoucí.

Každý rok Komise provádí detailní analýzu plánů rozpočtových, makroekonomických a strukturálních reforem jednotlivých členských států a následně poskytuje členským státům specifická doporučení pro období následujících dvanácti až osmnácti měsíců. Tato doporučení reflektují také dlouhodobou strategii EU v oblasti strukturálních reforem zaměstnanosti a růstu, strategii Evropa 2020 a strategii fiskálních politik, jejichž cílem je zajistit udržitelnost veřejných financí v souladu s Paktem o stabilitě a růstu.

Vzhledem k tomu, že postupy pro koordinaci hospodářských politik byly do roku 2010 uplatňovány nezávisle na sobě, dohodly se členské státy, že harmonogramy těchto postupů se sladí, celý proces se zjednoduší a lépe se spojí rozpočtové politiky a politiky v oblasti růstu a zaměstnanosti jednotlivých členských států s cíli, které si jednotlivé členské státy vytyčily na úrovni EU. Šíře dohledu a koordinace se tak měla nově týkat větší části makroekonomické politiky. Rozhodnutí o zavedení Evropského semestru proběhlo v roce 2010 a první cyklus Evropského semestru proběhl v roce 2011.

Právním základem Evropského semestru je soubor šesti právních dokumentů (tzv. six-pack) reformující Pakt o stabilitě a růstu.

Evropský semestr „začíná“ v listopadu

Evropský semestr má pevně daný harmonogram, ve kterém je přesně stanoveno, kdy, kdo a jak může nebo musí do procesu vstupovat.

V listopadu Komise publikuje roční analýzu růstu. Tento dokument odráží to, co proběhlo v uplynulém roce, a stanovuje priority politik pro další rok. Roční analýza růstu je doprovázena dokumentem označeným jako zpráva mechanismu varování, která zkoumá existenci, či případný rozsah makroekonomické nerovnováhy. U států s velkou mírou makroekonomické nerovnováhy může na základě rozhodnutí Komise dojít k hloubkovému přezkumu.

V průběhu ledna a února je roční analýza růstu prodebatována v Radě EU, která přijímá závěry a stanovuje politické pokyny. K roční analýze růstu se v tomto období může vyjádřit i Evropský parlament.

Na základě roční analýzy růstu následně v průběhu března rozhodne Evropská rada hlavní hospodářské výzvy a priority, politické směry a také formuluje strategické závěry. Členské státy by tyto strategické závěry měly zohlednit při vytváření národních programů stability, konvergenčních programů a národních programů reforem. Cíle, priority a plány nastíněné jednotlivými členskými státy jsou během května přezkoumány a vyhodnocen Komisí. Ta poté navrhne doporučení pro jednotlivé státy (tzv. country specific recommendations), která jsou následně ještě projednána v Radě EU. Rada EU se dohodne na konečných doporučeních pro jednotlivé státy a předá tuto agendu Evropské radě ke schválení. Doporučení pro členské státy jsou Radou EU oficiálně přijata v červenci a následně předána členským státům. Členské státy na národní úrovni pak doporučení zohlední při svém plánování a rozhodování o státním rozpočtu na nadcházející rok. Zbývající období roku od července do prosince je proto někdy nazýváno „národním semestrem“.

Jen pro zajímavost uvádíme, že v první zprávě dostala Česká republika mimo jiné doporučení, že by se měly zvýšit výdaje na aktivní politiku zaměstnanosti a měla by se zvýšit i kvalita a efektivita odborné přípravy. Ve zprávě byly výdaje na studenta definovány jako pod průměrem EU a z tohoto důvodu byla doporučena komplexní reforma vysokoškolského vzdělávání. České univerzity potřebovaly dle doporučení ve zprávě transparentní systém hodnocení kvality, který by byl provázán s jejich financováním.

V doporučeních pro rok 2014 a následně opakovaně pro každý další rok včetně pro rok 2016 byla u České republiky zmiňována nutnost zatraktivnění učitelského povolání, nutnost podpory škol a studentů s neuspokojivými výsledky a nutnost zvýšení inkluze znevýhodněných dětí, obzvláště romského původu, do běžných základních a mateřských škol.

Co může Evropský semestr přinést českým učitelům?

V letošní zprávě bylo znovu jako problematické zmiňováno stárnutí učitelů a poměrně nízké platy učitelů, které nezvyšují atraktivitu tohoto povolání. Zmíněny jsou i slabé výsledky znevýhodněných skupin (obzvláště Romů), které předčasně opouštějí školní docházku. K výše zmíněnému lze ze strany ČMOS PŠ podotknout, že i na základě jednání svazu se zástupci vlády byly od 1. 9. 2016 pedagogickým pracovníkům navýšeny platy o 6% v tarifní složce a o 2% v netarifní. ČMOS PŠ se aktivně vyjadřoval k legislativním návrhům tzv. kariérního řádu, který si bral za cíl zavést speciálně vytvořený systém profesního rozvoje pedagogických pracovníků, a vytvořit systém podpory učitelů v tzv. adaptačním období. Problematiky společného vzdělávání se týkala novela školského zákona a vyhlášky k němu, která nabyla účinnosti od září 2016. Jejich legislativního procesu tvorby a připomínkování se ČMOS PŠ také účastnil.

Doporučení jakožto jeden z právních aktů práva EU nejsou na rozdíl např. od nařízení právně závazná. Tento fakt se odráží jak v míře jejich provádění členskými státy, tak i v rychlosti jejich provádění. Každopádně ale lze říci, že Evropský semestr může sloužit jako další prostor pro uchopení a řešení problémů.

zpracovala
Mgr. G. Tlapová