Inkluze ve vzdělávání: Všichni znamená všichni
Zpráva GEM 2020
Dne 23. 6. 2020 vydala skupina GEM1 která pracuje v rámci UNESCO, svoji zprávu za rok 2020, která nese název Inkluze ve vzdělávání: Všichni znamená všichni (Inclusion in Education: All means all). Zpráva se podrobně věnuje problematice inkluze v širokém pojetí jejího smyslu, kde je diverzita vnímána jako základ vzdělávacích systémů, spíše než jako problém.
Zpráva se tedy zaměřuje nejen na osoby s hendikepem, ale i na další marginalizované skupiny, na diskriminaci založenou na základě genderu, místa bydliště, majetku, postižení, etnika, jazyka, migrace, vysídlení, sexuální orientace, uvěznění, náboženství a dalších faktorů.
Zpráva hodnotí také míru pokroku směrem k dosažení cíle č. 4 udržitelného rozvoje (SDG 4) a připomíná vládám jejich povinnost „zajistit inkluzivní rovné a kvalitní vzdělávání pro všechny“. Ještě před pandemií nebylo právo na vzdělávání dosažitelné pro všechny žáky a studenty, neboť jedna pětina dětí/mladých lidí byla vyřazena ze vzdělávání. Pandemie COVID-19 problémy v této oblasti ještě více zesílila.
Organizace Education International u příležitosti vydání této zprávy vydala prohlášení a společně s organizací UNESCO a týmem GEM uspořádá k tématu webinář, který proběhne v červenci 2020.
Celý text zprávy můžete najít v tomto odkazu:
Shrnutí celé zprávy najdete v tomto odkazu:
Prohlášení Education International najdete v tomto odkazu: