Návrh na změnu navýšení platů pedagogů předložen!

Školská tripartita o rozpisu rozpočtu 2023, odměňování ředitelů a revizi RVP

Školské odbory, jak avizovaly, předložily pro jednání únorové tripartity návrh, aby znovu vláda přehodnotila své stanovisko k navýšení platů pedagogů o 4 %, které jsou plně alokovány pouze do nadtarifních složek platů pedagogů. Vrátily se k původnímu stanovisku, který už dříve podpořili sociální partneři, ministr školství Vladimír Balaš, Unie školských asociací ČR (CZESHA) a Svaz průmyslu. Spontánní peticí jej navíc podpořilo přes 19 tisíc pracovníků školství.

Školské odbory opětovně požadují, aby objem finančních prostředků platového nárůstu byl rozdělen tak, aby byly zvýšeny platové tarify pedagogů o 4 % a zbývající část byla využita na posílení nadtarifních složek platu při stávající struktuře průměrného platu (to je 80 % tarify a 20 % nadtarify), která je obecně uznávaným a kvantifikovatelným ukazatelem. Takové navrhované dělení objemu platového nárůstu by znamenalo další udržení této relace tarifů a nadtarifních složek.

Jak uvedl předseda školských odborů František Dobšík, náš návrh rozhodně nezakládá žádný další požadavek na navýšení rozpočtových prostředků, a navíc je plně v souladu s programovým prohlášením vlády. Odbory usilují alespoň o částečnou kompenzaci inflace, která postihuje všechny. V diskusi s opětovně předloženým návrhem souhlasili sociální partneři, ale z důvodu osobní nepřítomnosti ministra školství V. Balaše bylo rozhodnuto přesunout projednání na 13. března 2023.

Jaký je aktuální stav revize rámcově vzdělávacích programů?

Skupina expertů ministerstva školství pro revizi Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) finalizovala technické zadání pro následující proces revize. Vedení ministerstva zadání schválilo. Dokument přináší zpřesnění výstupů Strategie 2030+ a dokumentu Hlavní směry revize RVP ZV tak, aby bylo možné podle něj pokračovat v procesu revize. To je již úkol pro Národní pedagogický institut České republiky, kterému bylo zadání předáno. „Jedná se o další z klíčových momentů revize, které by měly naše základní školství a jeho žáky lépe připravit na budoucnost a výzvy 21. století,“ zdůraznil Vladimír Balaš s tím, že se resortu daří naplňovat Strategii 2030+.

Mezi klíčové body revize bude patřit jak redukce, tak i aktualizace obsahu vzdělávání. To bude mít společný základ, nicméně díky disponibilním hodinám vznikne také prostor pro individualizaci výuky, která má za cíl rozvíjet potenciál žaček a žáků. Z hlediska obsahu je cílem upřednostnit hloubku a trvalost porozumění a schopnost aplikace základních pojmů a principů před šíří (množstvím témat). Školy tak budou mít díky disponibilním hodinám zhruba celou pětinu času na prohlubování či rozvíjení vzdělávacího obsahu. U prvních stupňů to bude 15 %, u druhých pak dvakrát více, tedy 30 %.  

Základní východiska pro stanovení rozpisu rozpočtu pro regionální školství

Aktuální rozpočet oproti roku 2022 zohledňuje částečné pokrytí nárůstu počtu dětí, žáků, studentů ve školním roce 2022/2023 oproti roku 2021/2022, zvýšení prostředků na platy pedagogických pracovníků o 4 % od 1. 1. 2023, zvýšení prostředků na platy nepedagogických pracovníků o 8 % (přibližně odpovídá zvýšení platových tarifů o 10 % od 1. 9. 2022) , potřebu finančních prostředků včetně počtu míst zaměstnanců v oblasti pedagogické práce na dělení hodin výuky v základních a středních školách v rámci stanoveného maximálního počtu hodin výuky v základních a středních školách financovaného ze státního rozpočtu (tzv. PHmax). 

Odbory podporují změny v odměňování ředitelů škol

Školské odbory podpořily návrh CZESHA na úpravu katalogu prací – zařazování ředitelů do platových tříd – konkrétně do 14. platové třídy. Jde o objektivní aktualizaci vzhledem k požadavkům a nárokům, na jejichž základě jsou ředitelé pověřováni a zařazováni v rámci nejrůznějších projektů.

 Novela vyhlášky k pracovnělékařským službám

Markéta Seidlová, místopředsedkyně ČMOS pracovníků školství, upozornila na výkladové nejasnosti ohledně zajišťování pracovnělékařských služeb u pedagogických pracovníků a požádala o jednoznačný výklad. MŠMT ve spolupráci s ministerstvem zdravotnictví připraví metodický výklad k ustanovením zdravotních prohlídek zaměstnanců i žáků SOŠ a učňovských škol.

JANA KAŠPAROVÁ