Závěrečná konference k BOZP a ke zlepšování hodnocení rizik na pracovišti
Dne 6. 5. 2021 se konala závěrečná online konference projektu EFEE a ETUCE s názvem OSH4Edu – Evropští sektoroví sociální partneři ve vzdělávání zlepšují hodnocení rizik ve vzdělávacích institucích, jejímž předmětem jednání bylo BOZP a zhodnocení využití nástroje OiRA ve školách a školských zařízeních a také sepsání návrhu společného prohlášení evropských sociálních partnerů ve vzdělávání s cílem podpořit využití nástroje OiRA ve vzdělávacích institucích.
OiRA je bezplatný nástroj vytvořený Evropskou agenturou pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci (EU-OSHA). Tento nástroj je dostupný jako tzv. „open source“ v podobě internetové aplikace. Cílem nástroje je provádět interaktivní on-line posuzování rizik v oblasti BOZP. Posouzení rizik zahrnuje tyto kroky: identifikace a vyhodnocení rizik na pracovišti, rozhodnutí o preventivních opatřeních, vlastní provádění těchto opatření, jejich sledování a podávání zpráv.
Vytvoření nástroje OiRA vychází ze Strategie Evropského společenství pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci 2007 – 2012. Posuzování rizik na pracovišti, jakožto pilíře řádného dodržování pravidel BOZP, stanovených příslušnými právními předpisy, je založeno v článku 9.1 rámcové směrnice 89/391/EHS – opatření pro zlepšení bezpečnosti a ochrany zdraví zaměstnanců při práci.
V návaznosti na Společnou deklaraci evropských sociálních partnerů ve vzdělávání s názvem Prevence a boj s psychosociálními riziky[1] ve vzdělávacím sektoru vytvořili v roce 2019 evropští sektoroví sociální partneři ve vzdělávání ve spolupráci s evropskou agenturou EU-OSHA specializované moduly nástroje OiRA pro předškolní (zde)a středoškolský (zde)stupeň vzdělávání.
Na konci konference se evropští sektoroví sociální partneři shodli na tom, že v textu připravovaného společného prohlášení by měly být zdůrazněny následující body:
- Podpora vysokého standardu BOZP ve školách a školských zařízeních je jednoznačnou prioritou.
- Cílem nástroje OiRA je usnadnit systémové a řádné zhodnocení rizik ve školách a školských zařízeních. Překlad nástroje, jeho adaptace na legislativní prostředí daného členského státu EU a zvyšování povědomí o tomto nástroji by mělo být prioritou.
- Na implementaci nástroje OiRA na národní úrovni by se měli podílet sociální partneři.
- Školy a školská zařízení by měly být podporovány v tom, aby nástroj OiRA používaly.
- Nástroj OiRA by měl být pro sektor školství rozšířen ještě o ostatní úrovně vzdělávání (i.e. vysokoškolské apod.).
- Nástroj OiRA obsahuje i část týkající se psychického zdraví a psychosociálních problémů. Tomuto tématu by se v rámci BOZP mělo věnovat více pozornosti.
Více informací k závěrečné konferenci najdete zde:
https://www.csee-etuce.org/en/projects/oira/3370-project-introduction
Gabriela Tlapová, 13. 5. 2021
[1] ESSDE Joint Declaration on “Preventing and combating Psychosical Harazds in the Education Sector“ (2016)